Så här lurade Comviq och Tele 2 mig på 169 kronor

När vi skulle åka på semester i somras, gick jag in på Comviq och Tele 2's hemsida för att beställa mobilt bredband till min bärbara dator, så att jag skulle kunna ha lite kontakt med Internet under tiden vi skulle vara borta. Jag betalade direkt på hemsidan med min internetbank och VISA-kort, 169 kronor. Nu var det dock så att det mobila bredbandet kom till mitt utlämningsställe en dag efter att vi hade åkt. Jag ringde och pratade med Coop, som är mitt utlämningsställe för paket, och frågade om jag kunde skicka ett bud att hämta mitt paket. Det gick absolut inte, eftersom den personen isåfall var tvungen att ha med sig min legitimation. Och jag hade ju med mig min legitimation på resan. Var ju dumt, kan man tänka. Mitt andra alternativ var att de skulle hålla kvar mitt paket till jag kom hem igen, vilket även det var omöjligt. De var så illa tvungna att returnera paketet till Comviq och Tele 2.

Det hade ju inte varit så hemskt om även jag fick tillbaka pengarna jag betalat för paketet. Vilket jag inte fick.

Idag ringde jag dem. Hamnade i telefonkö. Fick prata med en person som inte kunde hjälpa mig, blev kopplad till en annan person som inte heller kunde hjälpa mig men som bad mig ringa en tredje person som inte kunde göra något och därför kopplade mig till en fjärde person som inte hade en aning om vad jag pratade om och därför bad mig ringa en femte person som inte kunde se någon beställning från mig överhuvudtaget.

Och nu var det där en kort sammanfattning av en svettig timme innehållande förvirrade kundtjänstmänniskor blandat med hemsk pausmusik och tonvalsförfrågningar.

Hela tiden satt jag inloggad på min internetbank med datumet för transaktionen, på 169 kronor till Tele 2, mitt framför näsan. Men eftersom de inte kunde se att någon sådan ägt rum så fanns det inte mycket de kunde göra, sa de.

Jag trodde att allt skulle lösa sig när jag pratade med den tredje personen i hela härvan, han såg nämligen min beställning, när den blivit betald och när paketet hade returnerats tillbaka till deras lager. Men plötsligt var all den informationen borta i deras datorer.

Lösningen de försökte komma med var att jag skulle faxa en kopia på mitt kontoutdrag där transaktionen finns med och försöka bevisa för dem att jag faktiskt betalat för något jag inte fått. Då skulle de se vad de kunde göra. Känns väldigt omständigt just nu.

Allt jag ville var att de skulle skicka ett nytt mobilt bredband åt mig, utan att jag skulle behöva betala för det igen.
Men det finns andra företag som säljer mobila bredband.


Blev plötsligt sugen på får i kål till middag och en varm och mysig jacka av fårskinn att värma mig med till vintern.


Kommentarer
Postat av: Tim

STÅ PÅ DIG FÖR FAN! Det är kanske inte så mycket pengarna som principen!

2011-09-26 @ 13:28:40
Postat av: Kicki

Säger som tonåringarna: ORKA! De hoppas ju väldigt gärna att jag inte ska orka. Men jag ska banne mig fixa utdraget och kolla om Coop har någon slags förteckning över vilka paket som kommit och gått i deras hantering.

2011-09-26 @ 13:50:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0