Alltså fejjan

Jag gick med i facebook 2007 och då var det bara kedjebrev, nallar, hjärtan, änglar, rosor, puss och kram, gulle gull och andra hemskheter. Jag gick ur ganska snabbt. Sen återupplivade jag mitt konto igen och de där hemska, hemska kedjebreven hade försvunnit. Istället hade ett annat fenomen uppstått, nämligen kopiera och lägg på din status-fenomenet. Nu är det den ena efter den andra fyndiga statusrapporten som sprids som löpeldar genom facebook, främst av den kvinnliga delen av medlemmarna.

En särskild kommentar som jag stört mig mest på hittills är den om man älskar sina barn. Älskar du dina barn över allt annat, kopiera och lägg på din status. Nej, men det är väl klart att jag hatar mina barn. Det fattar ni väl?

Men nu har den statusen fått konkurrens av den mest idiotiska statusrapporten jag någonsin sett, nämligen denna:
Det finns ett rykte som går runt som säger att pojkar är starkare än flickor.. Oh!Snälla, kan du bära en 4 kg bebis i magen i 9 månader? Kan du städa, laga mat och prata i telefon samtidigt? Kan du bränna din panna med locktången och inte klaga? Kan du gå hela dagen i klackar? Kan du gråta hela natten och sedan vakna upp nästa morgon som om allt är okej? Kom ihåg killar, tjejerna är bara hjälplösa tills nagellacket torkat. Sätt upp detta på din status om du är stolt över att vara tjej...

Alltså, är det vad det innebär att vara tjej så är jag låååångt ifrån tjej. I och för sig är jag 34 år och räknas kanske inte som tjej längre, men det ska väl vara någon slags stolthetsgrej för det kvinnliga könet.

För det första har jag inte burit en endaste 4 kilos bejbis i magen i nio månader. De vägde båda under 3,5 kilo när de föddes. Dessutom vägde de ju inte det i ögonblicket de blev till där i livmodern. Det tog ju ändå ett tag innan de ens kom upp i kilot. (I vissa av dessa statusrapporter har den där bejbisen vägt både 7 och 9 kilo, snacka monsterbejbis!)
För det andra skriker jag nog "Aj faaan!!" om jag skulle råka bränna mig med locktången, någon av de väldigt få gånger jag använder den. Precis som jag sitter och svär ramsor över epileringsmaskinen, ojar mig för vaxremsorna och biter ihop när jag borstar håret den där enda gången i veckan.
För det tredje går jag nästan aldrig i klackar, det är inte många tjejer jag känner som gör det. Någon gång till fest, kanske. Ett par, tre timmar på en kväll. En hel dag? Nae. Jag kan inte gå en hel dag i klackar helt enkelt.
Och varför gråter tjejer hela natten? Är det för att de förtryckt smärtan från locktången och de högklackade skorna hela dagen, så de måste gråta ut på natten? Eller finns någon annan anledning till att de inte sover om nätterna? Jag sover på natten. Eller försöker, när jag får för barnen. Om jag nu skulle gråta hela natten hade jag fan i mej aldrig låtsats att allt var okej dagen efter! Jag hade sett till att försöka åtgärda det problemet istället. Utan sömn blir man galen.
Det värsta av allt är slutklämmen att vi tjejer bara är hjälplösa till nagellacket torkat. Alltså, jag vill ALDRIG ingå i en kategori människor som är hjälplös på grund av nagellack. Aldrig. Hör ni mig? ALDRIG!

En utav sakerna stämmer dock, jag kan städa, laga mat och prata i telefonen samtidigt. Men det händer inte så ofta eftersom det är få saker jag så ogärna gör som att prata i telefonen.

Kopiera detta inlägg och sätt på din status om du är stolt över att inte va den där tjejen.

Kommentarer
Postat av: Sofi

Det är ju så otroligt pinsamt att man skäms!! Åhh, snälla någon, inte konstigt att en del killar har en skruvad syn på kvinnor/tjejjer.

2011-09-03 @ 13:34:27
URL: http://insulsitas.blogspot.com
Postat av: Kicki

Jag börjar undra om inte vissa lägger upp den på skämt? Eller kan de verkligen mena de allvar? Huga!

2011-09-03 @ 13:59:17
Postat av: Kusin M

Hepp !

Läser och gläds med dina reflektioner. Kan konstatera att jag inte är den där mannen som står å skriker jakt 1 sept, vrålar skoooter när första nysnön lagt sig, sveper en sjuttis innan festen kommit igång, dvs nidbilden av norrländska mannen. Ja e ja liksom du e du å vi e lika glad för de !

/Kusin M

2011-09-03 @ 19:15:40
Postat av: Markus

Hatar allt trams folk slänger på sin status, som skämt, bh-storlek och skostorlek för att stödja arbetet mot bröstcancer, hur i h-vete skulle det kunna hjälpa någon?



2011-09-18 @ 12:15:35
Postat av: Kicki

Ja, du! Jag vet inte jag...

2011-09-18 @ 15:35:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0