Feminist? Javisst!

En vän på fejjan hade länkat till en blogg som handlade om att mörda feminister, som jag var tvungen att läsa. Jag blev alldeles ledsen, rädd och arg. Fortfarande vill personer framställa feminister som några som vill utrota män, plåga små pojkar, förespråka våld på män och förtrycka män. Det är inte vad feminism handlar om!

Jag är feminist. Jag är emot förtryck, oavsett vem eller vilka som blir utsatt för förtrycket. Anledningen till att jag är feminist är att det i det stora hela är kvinnor som blivit förtryckta.

När jag förstod att tjejer blev behandlade annorlunda än killar gick jag i mellanstadiet. Innan dess hade jag inte sett någon skillnad på mig, de andra tjejerna i min klass och killarna. Plötsligt började gå upp för mig att vi tjejer fick kämpa lite mer för att bli hörda, tagna på allvar, komma fram och få tillgång. Det gjorde mig frustrerad. Jag har alltid uppfattat mig själv som en person, inte som ett kön. Att ha handikappet att födas som tjej var faktiskt lite smärtsamt att inse.

I tonåren kom jag i kontakt med feminism och feminister och kände att jag måste vara med! Jag måste vara med och visa att det fortfarande finns förtryck. Mycket är gjort, många är de kvinnor som kämpat för vår rösträtt, rätt till abort, rätt till barnomsorg och kampen om lika lön pågår fortfarande. Än idag finns mycket kvar att göra. Och även om jag inte är fullt så engagerad som jag var för tio år sedan är det fortfarande ett ämne som står mig nära, eftersom jag fortfarande är född tjej. Jag kan liksom inte bara låta det vara.

Jag har hört argumenten förut och allvarligt talat gör de mig spyfärdig vid det här laget. Att jag skulle vilja förtrycka män är befängt. Jag vill bara vara en människa, som alla andra. Jag vill ha samma förutsättningar som en kille.

Idag har jag även två barn, två små flickor, som jag vill ska kunna känna att de kan göra vad de vill. De ska inte stå tillbaka för att de är tjejer. De ska ta plats, göra sig hörda och bli tagna på allvar. Jag måste visa dem att det är möjligt, men inte på bekostnad av någon. De ska veta att de är lika mycket värda som alla andra.

Och angående att mörda feminister, det behövs ingen uppmaning. Enligt denna artikel i Aftonbladet förra året mördades 160 kvinnor av män under 2000-talet. Det är fler nu. Det finns ingen anledning att mörda fler kvinnor.

Det finns så mycket mer att säga i ämnet. Men jag lämnar det för nu.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0