Inkompetent = desperat?

Idag sökte jag jobb igen. Jag bläddrar hoppfullt igenom alla annonser på arbetsförmedlingens hemsida. Till de flesta tjänsterna söks en person med kompetens, någon form utav utbildning eller erfarenhet. Eftersom jag vill byta bransch är jag varken utbildad eller erfaren av de tjänster jag är ute efter. Det förpassar mig till de övriga tjänsterna, de som kan vara lite diffusa i sin beskrivning av vad det är som efterfrågas egentligen.

Förut hade arbetsförmedlingens platsannonser en egen rubrik för oss inkompetenta. Den hette "arbeten utan krav på yrkesutbildning" eller något liknande. När den rubriken fanns klickade jag enbart på den, de andra annonserna var helt onödiga för mig att titta på. Nu finns inte den rubriken längre, så nu får jag snällt gå igenom de yrken jag tror att jag kan ha en chans att få.

De som söker inkompetent folk undviker att förklara vad jobbet går ut på, iställes ska man lockas av fraser som "Vill du tjäna pengar?", "Vill du kunna påverka din egen lön?", "Du bestämmer själv hur mycket du vill tjäna!", "Om du är rätt person för oss kommer vi att ge dig en utbildning!" och så vidare, och så vidare. Det ger mig "The Phone House"-vibbar. Det får mig att ställa frågan om vi inkompetenta är så desperata att vi ställer upp på vad som helst?

Är man arbetslös måste man söka jobb för att få arbetslöshetsersättning från a-kassan. Har man ingen kompetens får man söka de jobb som inte kräver kompetens. Det innebär att vi får nöja oss med det som erbjuds, även om det är slavarbete till minimilön.  Detta avslöjas såklart inte i platsannonsen. De ljuger självfallet inte heller i sina annonser. Det är klart att du påverkar din egen lön, det är helt sant. Men om du vill tjäna mer än minimilön får du jobba dygnet runt, det står inte i texten.

Vi inkompetenta ska kanske skylla oss själva att vi inte har utbildat oss eller skaffat oss år av erfarenhet inom det område vi vill jobba. Men hur mycket ska vi straffas för det? Jag hade hellre sett att det fanns större möjligheter för oss att gå en utbildning, utan att behöva flytta eller pendla.


Kommentarer
Postat av: jkjrhugb

Sök jobb på Radiotjänst t.ex.. Dom söker folk lite nu och då. 4 tim på kvällen,bara sitta och ringa. Blir nån tusing i månaden beroende på hur mycket man vill jobba givetvis. Bättre än ingenting.

2011-04-10 @ 11:37:55
Postat av: Kicki

Jag har sökt där, men inte fått. Men det är värt ett försök igen, förstås.

2011-04-16 @ 10:55:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0