Det är inte meningen att man ska förstå

Det verkar som att a-kassans regler är utformade så att vi som får arbetslöshetsersättning inte ska förstå någonting. Jag fick mitt beslut i veckan. Där står det att min ersättning är beräknad på en "normalarbetstid på 29 timmar per vecka". 29 timmar per vecka? Det är 11 timmar ifrån heltid. Jag har aldrig jobbat färre timmar än 40 på en vecka. Speciellt inte när jag körde taxi, så jag tyckte inte riktigt att det stämde. Det tyckte inte min arbetsförmedlare heller, när jag visade henne beslutet idag. Så jag ringde a-kassan, trots att jag hade lovat mig själv att inte göra det. (Jag brukar bli deprimerad och själabruten när jag ringer a-kassan, eftersom de sätter reglerna och jag ska lyda, oavsett om jag tycker det är rättvist eller inte.)

Jag fick prata med en jättetrevlig tjej på a-kassan som började förklara för mig hur allt låg till och varför det var som det var. Men hon började tveka efter en stund, och fick lov att ringa tillbaka när hon pratat med sin chef. Jag trodde givetvis att de hade gjort ett misstag, men ack vad jag bedrog mig. Det visade sig att enligt deras gamla regler från 2007, som de inte skulle informera om enligt order från ovan, skulle de beräkna på dittan och dattan, fram och tillbaka, jämföra med procentsatser lite här och där och då komma fram till att jag hade en normalarbetstid på 29 timmar per vecka, trots att jag i verkligheten aldrig jobbat mindre än 40 timmar per vecka. Men enligt deras beräkningsregler, som senare ändrades igen, det var därför hon inte kom ihåg det på en gång när jag ringde, så är det så. Och då är det så.

Efter en stund fick jag även reda på att om jag ska öka min ersättning måste jag jobba heltid i 12 månader. Om jag jobbar heltid i 6 månader kommer däremot min a-kasseersättning att minska till en normalarbetstid på 20 timmar per vecka. Fiffigt va?

Jag blev inte deprimerad och själabruten den här gången, men det var enbart på grund utav den trevliga människan jag pratade med. Hon var mänsklig och gjorde sitt bästa att försöka förklara deras regelverk för mig. Det känns dock lite knivigt nu, om jag skulle få ett vikariat eller liknande, och det var på 6 månader. Då förlorar jag på att jobba, om jag inte säkert kan veta att jag får ett nytt jobb direkt efter de 6 månaderna. Allt under 12 månaders arbete blir en förlustaffär. Det var vad jag kunde förstå av allt detta. Inte så fiffigt alls.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0