15 dagar kvar

Lite, lite mer än två veckor har jag kvar innan det är a-kasse-dags igen. Bredvid mig ligger en jobbansökan som jag ska skicka så fort mitt senaste betyg från KomVux kommer i brevlådan. Sen får jag gå och hålla tummarna igen. Idag har jag suttit och kollat efter distansutbildningar på Luleå och Umeå universitet. De flesta utbildningarna är inom vården. Och det är inte riktigt vad jag vill.

Jag har känt stressen, men nu börjar det kännas lite spännande också. Jag har haft ångest, men nu börjar jag även bli förväntansfull. Det känns som att jag har kommit lite närmare att komma på vad jag ska bli när jag blir stor. Det som har hindrat mig är att jag trott att jag inte kan bli det jag vill bli. Det är så många andra som vill bli det jag vill bli, så varför skulle just jag lyckas? Ja, man lyckas ju inte bättre om man går omkring och misstror sig själv, deppar och har ångest.

Alla som har lyckats säger samma sak: "Jobba hårt och tro på dig själv!" Jag är en mes. Eftersom jag ogärna misslyckas brukar jag inte lägga ner så mycket arbete från första början. Då känns det liksom bortkastat. Men med den filosofin får jag fortsätta gå och ha ångest och känna stress. Därför ska jag ändra strategi. Det ska gå på något vis, jag måste börja någonstans. Nu har jag fått ett krönikeuppdrag och det är ju verkligen ett steg i rätt riktning! Uppenbarligen finns det åtminstone ett par personer som tycker att jag passar som det och eftersom det är vad jag vill så är det bara att köra. Köra så det ryker.

15 dagar kvar av mammaledighet. 15 dagar kvar till nästa fas i livet.


Kommentarer
Postat av: Sofi

Hej! Jag tänkte bara tipsa om att Mittuniversitetet i Härnösand har många olika distansutbildningar. De skryter om att vara ett av landets bästa universitet för just distansutbildningar. Jag har en vän som just blev klar förskollärare genom en sådan utbildning och det har fungerat jättebra. Hoppas du finner något för dig :)

2011-02-14 @ 17:39:45
Postat av: kajsa

Heja Kicki! Har alltid tyckt att du skriver så himla bra :)

2011-02-15 @ 08:15:10
Postat av: Kicki

Tack Kajsa!

Och tack Sofi. Jag kollar genast!

2011-02-15 @ 12:58:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0