Valtider

Det går inte att undgå att det snart är dags för val, om man inte bor i skogen utan radio, tv och internet förstås, och saknar brevlåda. För mig är det en självklarhet att rösta. Jag har röstat varje gång det har varit någon form av val sen jag fyllde 18 år och fick börja rösta.


Och hur tusan ska man rösta? På vem eller vilka? Så här precis innan valet lovar alla guld och gröna skogar. Och de smutskastar varandra, kallar varandras argument för trams och deras siffror och statistik skiljer sig på hur man läser dem och vem man frågar. Det är inte så lätt för en vanlig människa, som jag, att veta vad som är bäst.


Man kan tycka att det är samma alltihop, att det inte spelar någon roll hur man röstar. Man kanske är nöjd i vilket fall som helst. Eller så kanske man hade det kasst innan och det har inte blivit bättre. Eller så kanske man faktiskt har märkt skillnad, om inte på sin egen situation, så kanske på andras. Eller så kanske man bara blir förbannad på att det ska sparas här och där, samtidigt som det delas ut fallskärmar och avgångsvederlag på fantasibelopp till folk som misskött sitt jobb.


Det beror även på var man befinner sig i livet. Olika frågor är olika viktiga för olika personer. Som småbarnsförälder kan jag tycka att barnomsorg och föräldraförsäkring är viktiga frågor. Som kvinna kan jag tycka att jämställdhetsfrågor är viktiga. Som naturintresserad kan jag tycka att miljöfrågor är viktiga. Som outbildad och relativt inkompetent på pappret kan jag tycka att utbildning- och arbetslöshetsfrågor är viktiga. Det svåra kan vara att se hur allt hänger ihop och vilka som har de bästa svaren på mina frågor.


Jag märker varje val att min uppfostran och uppväxtmiljö har mycket att göra med hur jag röstar. Och så är det nog för väldigt många människor. De röstar som de alltid har gjort, som deras föräldrar alltid har gjort. Vissa har kanske en tradition av att inte rösta överhuvudtaget, deras åsikter blir då bara prat runt köksbordet. Ingen för dem vidare. Ingen gör deras röst hörd. Det är ju ändå det det handlar om. Vem ska få din röst?


Det är långt ifrån alla som tycker att det är självklart att rösta. Och rösträtten är allt annat än en självklarhet. Förr i tiden räknades inte rösterna likadant, om du hade högre inkomst hade du fler röster. Var du kvinna hade du inte rösträtt. Det var faktiskt inte förrän 1919 som man beslutade att kvinnor hade samma rösträtt som män. Det var tack vare alla kvinnor som engagerade sig och såg till att det blev så. Därför känns det som en skyldighet för mig att rösta, jag kan inte låta de kvinnor som kämpade för min rösträtt, ha gjort det förgäves. Tänk även på USA, förr hade inte svarta medborgare rösträtt, nu har de en svart president. Det är lätt att tro att just din röst inte gör någon skillnad, men i själva verket gör den det. Så vad du än gör, ligg inte hemma på sofflocket den 19:e september. Eller för all del, gör det, men se då till att rösta i förväg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0