Nyårslöfte

Varje år tänker jag att jag ska avge nyårslöften, men jag gör det aldrig. Det hände väl någon gång när jag var liten kanske. Men på senare tid har jag lärt mig att jag bara vill lova sådant som jag inte kan hålla, och då är det ingen idé.
En gång lovade jag mig själv dock att sluta vara feg. Jag skulle sluta säga: "Det vågar jag inte göra." Och det höll jag, ganska bra faktiskt, i flera år. Det fick mig att göra mer eller mindre smarta grejer, lite som i filmen "Yes man" med Jim Carrey. Vissa saker är kanske bra att neka till, eller att inte våga göra.

I år har jag inget nyårslöfte på lut överhuvudtaget. Det finns inget jag kan tänka mig att lova mig. De gamla klichéerna att äta bättre och motionera mer är liksom ingen idé att lova. Då blir pressen bara så överväldigande att jag skiter i det bara därför. Jag äter dessutom redan ganska bra. Och motionerar gör jag också. Och jag tycker det är roligt, och det ska så förbli. Inte bli ett tvång.

Sluta röka är liksom heller ingen idé. Jag röker inte så mycket. Nästan knappt alls. Ibland blir det lite mer, och ibland, oftast, blir det inte alls. Jag behöver heller inte sluta äta godis. Jag behöver inte ta bilen mindre och gå mer.

Det finns kanske ändå några grejer jag hade kunnat lova mig själv. Och det är att vara mer tacksam och glad för det jag har. Det ger en bra grundkänsla för resten runtomkring, att saker och ting, som man kanske skulle ha lovat sig, går lättare.
Gott nytt år iallafall. Nu är det bara ett par dagar kvar av det gamla.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0