Ett jättebra erbjudande!

Det finns få saker som får mig att bli mer avvaktande än frasen "ett jättebra erbjudande!" Jag blir genast misstänksam. Om det nu skulle vara ett jättebra erbjudande tycker jag inte att företaget själva skulle behöva tala om det. Ett jättebra erbjudande talar för sig själv, genom att vara just jättebra.


När jag sitter och bläddrar igenom tidningar och ser feta rubriker som talar om att jag får något "utan extra kostnad", till ett pris av "0 kronor" eller om erbjudandet innebär "inget köptvång" blir jag knappast intresserad. Det är annonser jag fort bläddrar förbi. Jag är nämligen av den uppfattningen att ett företags uppgift inte är att förse mig med bra och fungerande produkter, alternativt tjänster, utan deras huvudsakliga uppgift är att lura mig på pengar. Sen är det upp till mig att vara på min vakt och försöka att bli så lite lurad som möjligt.


Eftersom jag anser att en bra produkt marknadsför sig själv, och behöver inga käcka slogans eller enträgna försäljarargument, kan man gissa att jag är en usel försäljare. Och det är jag. Jag skulle inte kunna sälja svininfluensevaccin till en hypokondriker. Jag fick bevis för det en gång då jag jobbade som försäljare i butik. En man kom in och skulle köpa en kaffebryggare. En bra försäljare, eller en försäljare överhuvudtaget, ser detta som en färdig affär. Mannen har själv sökt upp butiken, sett ut en vara och har pengarna i handen. Jag lyckades med konststycket att få mannen att lämna affären utan kaffebryggare. Min chef trodde inte sina ögon, han var helt övertygad om att jag inte bara skulle få sålt kaffebryggaren, utan dessutom fem paket kaffe, som var på erbjudande just då. Hur jag lyckades med detta är för mig fortfarande ett mysterium, klart är ändå att någon försäljare är jag inte. Åtminstone inte utan diverse kurser i ämnet.


När vi skaffade hemtelefon började genast en massa telefonförsäljare ringa. För en telefonförsäljare finns ingen helig tid då man inte ringer, ibland blev vi störda mitt i söndagsfilmen eller något liknande. Något mer enerverande än en telefonförsäljare är svårt att hitta. De ska lyckas med att sälja en produkt som man antagligen inte vet något om från början, som man inte får se eller läsa om, och man ska godkänna avtalet via telefon utan att läsa några som helst köpevillkor först. De kommer sen, med posten. Att avbryta en telefonförsäljare är i sig en stor bedrift, och trots att man kanske lyckas med det har de en lista med motargument som de betar av ett efter ett för att man ska ge med sig. Det har hänt att jag bara lagt på luren. Men oftast försöker jag avsluta samtalet på ett någorlunda trevligt sätt.


Detta fick oss att skaffa NIX-telefon, men det hjälpte inte. Det ringer ändå. I förra veckan ringde en glad göteborgare för att erbjuda mig "världens bästa livförsäkring!" Tjohejsan, tänkte jag. Trots att jag sa att jag redan var försäkrad och inte hade råd att teckna ännu en, oavsett om den kostade fem eller femtio kronor om dagen, gav han inte upp. Han berättade historier om andra personer, som insett att den här försäkringen nog var "världens bästa livförsäkring!" För mig är försäkringar den största av alla bluffar som vi konsumenter blir utsatta för. Och att då ringa mig, och tala om att det är "världens bästa livförsäkring" trots att jag aldrig i mitt liv hört talas om försäkringsbolaget som låg bakom den, fick mig att nästan krypa ur skinnet av obehag.


En annan sak som får mig att bli väldigt misstänksam är när företag har erbjudanden som köp tre betala för två och liknande. Det visar ju bara att de priser de har i vanliga fall inte är skäliga priser. De tar för mycket betalt för en vara, för att kunna sälja något annat till kraftigt rabatterat pris. Det är dock den som jag brukar gå på flest gånger, eftersom den ofta tillämpas i klädaffärer och jag, som köper kläder ungefär fyra gånger per år, oftast köper flera plagg vid ett köptillfälle.


Det är skitjobbigt att hela tiden vara på sin vakt, läsa det finstilta och syna sömmarna. Men så är det att leva i ett konsumentsamhälle. Antagligen blir jag lurad varenda gång jag handlar, och det stör mig lite. Men det är inget jag orkar hänga upp mig på för mycket, det tar bara utav min energi. Då och då trillar man faktiskt över ett jättebra erbjudande, en jättebra produkt eller tjänst. Och det krävs väl ett visst antal nitar innan man drar vinstlotten, jag får väl leva med det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0