Julskinkan

På nyheterna visar de vanvårdade grisar som lever i misär. Grisar som äter på en död gris. Små döda kultingar. Bås utan halm. Suggor som inte kan röra sig. Det kommer nog finnas en tom plats på vårt julbord där julskinkan skulle ha stått.


För ungefär femton år sedan blev jag engagerad i djurrättsfrågor. Jag slutade äta kött och var till och med vegan ett tag. Jag var påläst i djurrättsfrågor och hamnade ofta i diskussioner om djurtestning och köttkonsumtion. Det här var frågor som jag verkligen brann för och min frustration växte ju mer motstånd jag mötte. De flesta gjorde narr av mina åsikter och ville inte höra vad jag hade att säga. Ung och grön som jag var, lät jag detta påverka mig personligt. Istället för att försöka föra en diskussion började jag med påhopp där jag kunde fråga någon som åt kött hur denne kunde sitta och stoppa i sig likdelar. Det var inte smart, jag vet.


Åren gick. Jag slutade vara vegetarian, men mina åsikter fanns kvar. Jag försökte hålla mig uppdaterad i djurrättsfrågor, men tillslut hade jag nästan slutat bry mig helt. Sedan dess har jag ätit kött, men i mitt hjärta önskar jag att jag var vegetarian eller att jag åtminstone bara åt kött från vilda djur. De vet man ju har levt ett liv i sitt rätta element, så att säga. Det enda jag kan skylla på är att jag har varit slö, jag har inte orkat engagera mig. Jag har inte orkat laga vegetarisk mat när det är så väldans enkelt att koka makaroner och steka falukorv. Om mitt jag för femton år sedan hade sett mig nu hade jag antagligen åkt på en helvetes utskällning. Hur kan man släppa sina värderingar bara sådär?


Grisar har blivit vanskötta länge. Det är inte bara nu de har det så där illa, bara för att det har nått media nu. Jag vet det. Nu skäms jag lite för att jag gav upp då, för flera år sedan. Nu vill jag än en gång engagera mig, åtminstone på något sätt. Kanske inte genom att bli vegan och dela ut flygblad på stan. Kanske bara genom att bojkotta julskinkan och prinskorven i år. Eller kanske genom att köpa julskinka av vildsvin.


Vi har alternativ och sätt att påverka. Vi kan bojkotta. Vi kan välja att köpa vårt kött av producenter som inte vanvårdar sina djur. Vi kan bli vegetarianer. Men det är vi som måste göra jobbet, för vi kan inte lita på att djuren har det bra bara för att någon säger det eller för att det står på en klisterlapp på köttpaketet. Vi kan inte lita på att länsstyrelsen och jordbruksministern har full koll på våra köttproducenter. Uppenbarligen kan vi inte det.


Å andra sidan kan man ju även rycka på axlarna och säga: "Grisarna som slaktas för årets julskinkor är redan slaktade, och om jag inte köper julskinka så gör ändå någon annan det. Ska de behöva slänga alla julskinkor då? Då har ju grisarna verkligen lidit i onödan." Jag har hört de argumenten förut, jag har till och med tänkt så själv. Men jag är ledsen, det håller inte.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0