Huskurer rules

Jag har dragits med en urinvägsinfektion i ett par veckor. Vilken vettig människa som helst hade redan efter ett par dagar kontaktat närmaste vårdcentral för samtal med läkare och undersökning. Inte Fru Roos, som tidigare var fröken Nyberg. I mitt 31-åriga liv har jag nog haft urinvägsinfektion ca 30 gånger, jag har haft njurbäckeninflammation två gånger. Ungefär hälften av dessa har jag behandlats med antibiotika. Men jag gillar inte piller och mediciner och recept utskrivna av läkare och har dessutom varit orolig att jag ska bli immun mot antibiotika, så ofta som jag fått det, så jag vände mig mot huskurernas förlovade land.
Jag började med att hälla i mig tranbärsjuice, ungefär fem liter har jag druckit. Men jag skulle nog ha valt en osötad variant eftersom bakterier gillar socker. Alltså gick inte min UVI över. Jag har druckit gullriste, ungefär 7 dl på en kväll, det hjälpte för kvällen men dagen efter var UVIn tillbaka. Igår tänkte jag att nu jävlar ska de där envisa bakterierna få en väldigt ogästvänlig miljö och drack då flera glas vinägervatten och två stora muggar nässelte. Idag är UVIn som bortblåst! Äntligen! Jag var nära att ge upp och ge vårdcentralen en chans, men skam den som ger sig.

Här kommer mina huskurstips:
Urinvägsinfektion drabbar kvinnor 20 gånger oftare än män, för att kvinnor har kortare urinrör vilket gör det lättare för bakterier att ta sig in och få fäste i urinblåsan.

Förebyggande:
Om du vill förebygga urinvägsinfekton ska du dricka mycket vatten(en till en och en halv liter om dagen), vanligt vatten, inte kolsyrat. Undvik sötade drycker och kaffe. Undvik även mjölkprodukter eller dra ner på din konsumtion.
När du går på toaletten, torka alltid framifrån och bak för att undvika att få tarmbakterier i urinröret.
Kissa alltid efter sex. Byt trosor varje dag, minst en gång om dan om du vet att du har lätt att få UVI. Tvätta underlivet med tillexempel lactacyd, som har rätt ph-värde.
Se till att du får i dig mycket C-vitamin.

Om du fått UVI:
ska du givetvis kontakta läkare i första hand. Drick osötad tranbärsjuice. Gör te på torkade nässlor och drick en kopp om dagen. Blanda äppelcidervinäger i ditt dricksvatten. Dopa dig med C-vitamin, ungefär 1000 mg om dagen. Drick mycket och kissa mycket så bakterierna skjöls ut.

Läs mer om UVI här.

Kommentarer
Postat av: Sophie

Helt rätt! Jag kissade blod och väntade ut min njurbäckeninflamation (som jag fick i Arvika ett ovanligt regnigt år). Är man hård så är man. Eller... Nej... Det var nog korkat av mig :( Men nu vet jag tills nästa gång om det drabbar mig :) Hundarna brukar få massor av C-vit (ej syraneutral) så brukar det släppa! Men helt klart måste man ha koll så det inte drar iväg och blir helt allvarligt...

2009-01-15 @ 23:18:05
URL: http://sophiestar.wordpress.com
Postat av: Kicki

Det känns ju faktiskt enormt bökigt om man måste springa till vårdcentralen varenda gång...=)

2009-01-16 @ 10:17:19
URL: http://karoos.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0