Att befria sig från egot

En ny jord av Eckhart Tolle

Före jul köpte jag Eckhart Tolles bok "En ny jord Ditt inre syfte" och den skulle jag börja läsa när jag blev gräsänka, eftersom jag skulle begränsa mitt teve-tittande. Jag började läsa den nu i veckan och har insett att det är en ganska rolig bok med många igenkänningsmoment. Den handlar om hur vi styrs av våra egon och vissa förklaringar är så klockrena att jag fnissat högt när jag läst dem.
Att befria sig från egot skulle vara ganska skönt, eftersom man då slipper bry sig om vad andra tycker och tänker, och man tycker och tänker själv inte saker om andra. Det vore oerhört befriande. Tanken med boken är att den ska sätta igång en sådan befrielseprocess eftersom den gör en medveten om vilka tankar och handlingar som styrs av egot. Mycket spännande.
Jag känner att mitt ego skriker åt mig ibland, att jag känner mig orättvist behandlad, jag undrar hur vissa kan göra si och så och jag är då och då rädd för att inte räcka till. Det är bra att känna igen dessa tankar som tankar från egot, att identifiera dem som just det.
Trots allt finns egot kvar i mig och det vill minsann visa att det hade rätt, och jag sitter och fnissar lite åt det nu. Men jag har halva boken kvar. Få se hur högt mitt ego skriker när jag läst klart boken.

Kommentarer
Postat av: kusin Lotta

Åh, den boken har jag å velat läsa. Måste ta och skaffa mig den. Du får skriva hur den var sen när du läst ut den!!

2009-01-22 @ 12:51:05
Postat av: Kicki

Du kan låna den efter pappa!

2009-01-22 @ 17:56:26
URL: http://karoos.blogg.se/
Postat av: kusin lotta

kanon!

2009-01-24 @ 18:50:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0