Andragradsekvation

Jag känner mig enormt korkad, för jag läser igenom exempel både i matteboken och på formelblad från skolans hemsida, men jag fattar inte pq-formeln! Varför vill den inte bo i min hjärna? Det ser inte logiskt ut, och jag vet att det är logiskt, jag hittar bara inte sambandet och det gör mig galen! Jag behöver nog 6 timmar till att göra provet.
Hittade dock en sida som förklarar det hela ganska bra, till och med med en liten animering som jag uppskattar något enormt! Vill tacka Lars Thomée för det. Jag måste nu sitta och nöta in det här, så att det faller på plats i min hjärna.
Jag fattar inte varför man ska dela p med två och varför det blir plus/minus roten ur p delat med två upphöjt i två efter det. Hur får man fram att det ska vara just två? Att det ska vara hälften och roten ur en fjärdedel? Och hur kan man få för sig att kvadratkomplettera? Jag skulle då aldrig få för mig att kvadratkomplettera, för det ser oändligt besvärligt ut. Men tydligen är det helt logiskt att göra det, jag fattar bara inte varför!
Ibland klickar det bara till i min hjärna och allt faller på plats. Det har gjort det hittills när jag har räknat, men nu står det still. Inte ett klick. Det är helt knäpptyst där inne och jag börjar faktiskt tänka på Homer Simpson när han ska lyssna på sin hjärna och där står en svartvit tecknad ko i bastkjol och spelar gitarr. Det är därför han inte lyssnar på sin hjärna.

Kan det gå upp ett ljus nu? Snälla! Helst medan Matilda sover middag.
Kanske lite kaffe hjälper?

Kommentarer
Postat av: Sophie

Formeln antar jag att du får ta med dig på provet. Den ska man inte behöva lära sig utantill, utan du ska lära dig att sätta in rätt saker på rätt ställe. Vissa formler behöver man inte förstå, de bara är så... Det är rätt så omständigt att härleda allting. Men jag förstod inte: "Att det ska vara hälften och roten ur en fjärdedel?" Vart hittar du roten ur en fjärdedel? Det var ju roten ur (p/2)upphöjt i 2-q. Eller missuppfattade jag dig nu? ;)

2009-02-13 @ 10:00:28
Postat av: Kicki

Nu kan jag den utantill, men jag vill förstå! Annars känns det inget bra! Det där med roten ur en fjärdedel, det blev bara så flera gånger när jag räknade, en halv plus minus roten ur en fjärdedel, så jag trodde det alltid var så. Och det trodde jag för att jag inte fattade sammanhanget! Men det löser sig nog.

2009-02-13 @ 14:20:06
Postat av: Sophie

Aha! Jo det sägs att det är det som skiljer killar och tjejer åt. Killarna accepterar en formel och så är det bra med det. Medans vi grunnar och vill FÖRSTÅ. Så... Man får försöka släppa det där om att förstå hela sammanhanget. Men du måste ju så klart förstå hur du ska använda skiten :p Det tog rätt så lång tid för mig att fatta sammanhanget hur jag skulle använda formelsamlingen m.m. Men när det lossnade blev allt glasklart! Men jag har läst stört mycket matte och fysik! Men det kanske vore bra om ni fick se en riktig härledning. Får din lärare härdsmäkta tro om ni ber hen härleda en formel he he Allt går kanske inte att härleda. Jag vet inte..?

2009-02-18 @ 14:46:23
Postat av: Anonym

Jag har inte hunnit med så mycket lärarhandledd lektionstid eftersom jag bara haft fem veckor på mig för MaB kursen, ska börja med MaC på måndag om jag klarade slutprovet idag. Och MaC läser jag på distans, så då blir det knappt nå lärarhandledning alls! Shit!

2009-02-18 @ 19:43:27
Postat av: Sophie

Då får du bita ihop och tänka som en kille :p Hoppas provet gick bra!!

2009-02-19 @ 12:22:29
URL: http://sophiestar.wordpres.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0