Men alltså...

...lägg ner Kiruna Bostäder. I dagarna fick jag brev från Hyresgästföreningen som har strandat i sina hyresförhandlingar med Kiruna Bostäder. Anledningarna som anges i brevet är att Kiruna Bostäder vill höja hyrorna med 5,3%, vilket inte Hyresgästföreningen gick med på. KBAB gick ner till 4,5%, där de låste sig. Den höjningen betyder att en lägenhet på 80 kvm får en höjning på 256 kr per månad. De vill även höja hyran för garage och bilplatser med 5%.

De har tagit lån på ca 43 miljoner för energibesparande åtgärder, som ännu inte har visat några besparingseffekter. Kostnaden för lånen var tidigare beräknad till 1,8 miljoner. Det är en skillnad på 41,2 miljoner. En ganska markant skillnad. Men de vill ju självklart att hyresgästerna ska betala för denna felberäkning.

KBAB tror inte heller att räntorna kommer att falla nästa år, vilket de är ganska ensamma om att tro.

Nu ligger ärendet hos Hyresmarknadskommittén. Om prövningen drar ut på tiden och KBAB får rätt, kommer hyra att krävas retroaktivt.

Jag tycker inte att de har rätt att höja hyrorna. Åtminstone inte så mycket. Men jag ogillar ju dem kraftigt och det kan ju påverka min åsikt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0