Inspiration

Ibland finns den inte där. Den är som bortblåst. Den kan komma en liten glimt, sen försvinner den. Ibland kommer den bara olägligt, när man varken har penna, papper eller gitarr i närheten. Ibland flödar den, så man inte hinner med och resultatet blir inte alls som man trodde från början.

Jag har suttit och bråkat med en låt i flera veckor nu. Musiken var jag klar med ganska snabbt, första versen gick även den ganska lätt. Sen fastnade det. Inte ett ord. Inte en idé. Ingenting. Jag försökte, jag skrev nåt, blev sur och strök. Det passade inte. Det blev fel. Krystat. Tillslut lyckades jag knåpa ihop en vers till och en refräng, men ändå är den inte riktigt klar ännu.

Idag tänkte jag ge den ett försök till. Vad hände? En annan text kom ut, en helt ny. Hela! Två verser, refräng, stick, som ingenting. Swooosch, sa det och så var den på papper. Riffen till intro och vers är klara också. Ibland kommer det bara. Knasigt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0