Tapetforskning

När Husse var ner till torpet sist tog han med några bitar tapet åt mig tillbaka hem. De la jag i en blöt tidning i en påse och lät ligga ett dygn ungefär. Sen kunde jag få fram dessa sex lager tapet.

Första och äldsta tapeten
Detta var det första och därmed äldsta tapetlagret. Mönstret är i mörkt grönt och föreställer blad och bär. Det är även några andra krumelurer, men det var svårt att se vad på den här lilla biten. Tidigt 1900-tal.


Andra lagrets mönster är förgyllt. Förmodligen 30-tal.


Tredje lagret är strukturtapet med svaga röda och gröna fält. Även denna är förmodligen från 30-talet.


Fjärde lagret var svårast att få fram. Men det är ändå ganska tydliga mönster. 40-tal eller 50-tal.


Femte lagret fick jag fram riktigt bra, tydliga färger och mönster. 50-tal.


Sjätte och sista lagret. Det tapetlager som är synligt i stugan nu. Antagligen 50-tal eller 60-tal.

Det är svårt att datera de olika tapeterna. Men det fanns en bra sida med bilder där det gick att jämföra färger och mönster: Birgit Burström handtryckta tapeter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0