Mat, snacks och trotsålder

Mimmi är nu tre och ett halvt år. Hon är i trotsåldern och det märks ofta. Dagligen får man ta diskussioner med henne om påklädning, städning, film eller inte, spela spel eller inte, hur hon leker med sin lillasyster och framförallt maten.

Ibland är vi lite stressade på morgonen för att vi kanske har sovit lite för länge. Och ibland börjar det redan där, när vi stiger upp. Hon vill inte. Hon vill inte klä på sig. Hon vill inte sätta sig vid matbordet. Och hon vill absolut inte äta frukost. Jag blir arg, hon sätter sig ännu mer på tvären. Andra dagar kan det flyta på utan några som helst protester.

Samma är det när hon kommer hem från dagmamman och det är dags för mellanmål. Hon ska ha smörgås, säger hon. Så jag plockar fram allt, gör en smörgås, plockar in allt, gör iordning något att dricka och ställer fram på bordet. Då kan hon sätta sig på tvären. "Jag vill inte ha smörgås!!!" skriker hon och vägrar sätta sig.

Middagen kan även den vara lika tuff. Och man blir så frustrerad när man har ställt sig och gjort iordning något som hon vägrar äta. Ska man slänga det? Ställa tillbaka det i kylen och vänta till hon vill äta? Ska man tvinga henne att sitta kvar vid bordet till hon har ätit? Vi har provat allt, men jag kan inte påstå att något har funkat.

När det är dags att lyxa till det och köpa något gott till helgen, har jag ibland försökt hitta lite nyttigare alternativ för att inte bara köpa godis och glass. Jag vill verkligen skära ner på godiset och glassen. Men när man har bråttom och ska handla, blir det oftast att man tar det enklaste alternativet och då blir det godis. Och det gör lite ont i mammasjälen då.

Jag har sett att det finns nya produkter från Semper som heter småfolk. Det är bland annat nyttigt, ekologiskt snacks i färgglada förpackningar. Jag har sneglat på dem ibland när jag har varit och handlat, och undrat om det kan vara något för Mimmi. Enkelt att ställa fram och plocka bort. Man kan ha med i fickan när man är ute. Man slipper stå och göra iordning något för att kanske bara få plocka bort det igen. Kanske tycker hon att förpackningarna är roliga och ser ut som godispåsar.

Hur som helst har jag anmält mig som testpilot till dessa produkter. Där skulle vi, ifall vi blir utvalda, få prova småfolk och då kommer jag att skriva om dem här i bloggen. Det skulle vara väldigt spännande att få prova, för jag vet att Mimmi kan vara väldigt kinkig. Och nu är hon dessutom i perioden: "Jag tycker inte om!" eller "Jag kan inte äta sånt!"

Men det kan vara värt ett försök och kanske spara några gråa hår.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0