Stadsflytten

Varför i hela friden ska nya Kiruna byggas i nordväst? Jag vill inte bara ha ett svar, jag vill ha ett bra svar. Jag vill gärna veta varför man väljer att flytta stan till ett dåligt ställe. Och ja, det är ett dåligt ställe, av många anledningar.


För det första är det karg fjällmiljö där. Området ligger ganska oskyddat mot blåst, det träd som växer där är små och vindpinade. Sen blåser all skit från gruvan dit. Om man tittar ut över sjön så ser man stora rökmoln, och man ser även var de är på väg, nämligen dit stan ska flyttas.

Utsikt från centrum.

När jag bodde vid Petsamo märktes det tydligt hur mycket gruvdamm som samlas där. Bilen var täckt dagen efter man tvättat den, fönstrena blev skitiga fortare, ett svart lager la sig där det drog in, bland annat på fönsterbänkar, i ventiler och i farstun. I skafferiet hade vi alltid ett svart dammlager kring ventilen och på hyllorna närmast den. Om vi torkade bort det så var det där på ett par veckor igen. Ytterväggen var även den täckt av ett svart dammlager.


Men det är inte bara damm från gruvan som färdas med vinden, utan även ljudet. Dygnet runt hörs ett kraftigt, dovt ljud av industri. Ett ljud som man antingen vänjer sig vid eller blir galen på.


Vid Coop Forum nyetableras det och byggs nytt. Ännu en stormarknad ska öppna snart, KappAhl kommer tillbaka till Kiruna och öppnar i anslutning till Coop. I området finns alla möjliga butiker och till och med café. I centrum gapar lokalerna tomma. Ska centrum då flyttas ännu längre ifrån stormarknaden? Det är ju vid Coop som allt folk kommer vara, med sina pengar. Även ett ålderdomshem byggs nere på lompis och lägenheter renoveras.


Det senaste exemplet i raden på att det är åt fel håll nya Kiruna ska flytta, är upptäckten av dumpad olja i backen. Innan något kan göras där måste marken saneras. Och ingen är överens om hur lång tid det kommer ta. Och hur var det där med rasrisken från gamla gruvan i Luossavaara? Var det inte sprickbildning även där?


Tecken på tecken dyker upp att nordväst är en galen riktning för det nya Kiruna. Jag ser det och många med mig. Det galnaste är att de som bestämmer inte ser någonting och de vill inte heller lyssna på de som tycker annorlunda. Det blev till exempel ingen folkomröstning i frågan.


Tilläggas ska att jag är tacksam för LKAB och jag vet att utan LKAB finns inget Kiruna. Men det måste finnas vettiga alternativ för stadsflytten! Om nya Kiruna byggs i nordväst, vilket är tänkt, och det ska rivas där centrum är nu och nyetablering sker på Lompis kommer det innebära att Kiruna blir som Malmberget, ett samhälle delat mitt itu med en grop i mitten. Vore det inte fiffigt att göra den nya järnvägsstationen i anslutning till flygplatsen och bygga bostäder från Lompis mot Tuolla? Nya centrum kan ligga i anslutning till Coop och industriområdet kan flytta på sig lite dit redan nya industriområdet ligger, mot flygplatsen. Jag är ingen stadsarkitekt, men jag blir frustrerad när det enda alternativet som finns är ett korkat alternativ. Jag vill ha en bra anledning till varför det är så. Tack.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0