Musikporr

Jag kan inte titta på musikvideokanaler, jag blir så generad. I sju av tio musikvideos idkar alldeles för dåligt påklädda artister låtsassex till sin musik. För tjugo år sedan var det lite uppseendeväckande, men nu är det bara tröttsamt. Med risk för att låta som en moralpredikare måste jag faktiskt säga att jag har fått nog nu.


Senast i raden är Rihanna som snart släpper en ny platta. På omslaget till singeln "Hard" står hon i något som inte ens består av tillräckligt mycket tyg för att kallas baddräkt och putar med rumpan. Shakira åmar sig naken i en bur. Britney Spears sjunger om trekanter och man kan ju bara gissa hur videon ser ut. Riktigt generad blev jag när jag av misstag råkade se videon till "Love Sex Magic" med Justin Timberlake och Ciara. Det är porr, fast med kläderna på. Jag fattar inte poängen. Exemplen är hur många som helst.


Kanske är jag pryd. Antagligen. Jag är iallafall ingen förespråkare av porr, snarare tvärtom. Och jag förstår faktiskt inte varför man måste klä av sig och låtsas ha sex framför kameror när man redan är en väletablerad artist. Att vissa gör det för att slå igenom kan jag på en viss nivå förstå. Men. att tillexempel Madonna, som varit en av de största i branschen i tjugofem år, fortfarande, vid en ålder av 51 år står och juckar i underkläder är för mig ofattbart. Hon behöver knappast hjälp att sälja sin musik.


Jag trodde, helt seriöst, att det var en övergående trend och att artisterna skulle inse hur fånigt det var och börja klä på sig istället. Ack, vad jag bedrog mig. Jag börjar undra om man inte kan få sin video visad överhuvudtaget om man inte klär av sig och kroppsligt illustrerar ställningar ur Kama Sutra. Det var provocerande förut, nu är det vardagsmat och knappast något man höjer på ögonbrynen åt. Om man vill sticka ut ska man tydligen uppträda i polotröja och långkjol, det du, det vore nåt!


Vi har diskuterat fenomenet här hemma och konstaterat att det väl är lika bra att göra små korta porrfilmer på en gång, det verkar ju vara på väg åt det hållet. Och precis det har gruppen Rammstein gjort, med hjälp av Jonas Åkerlund. Deras video till låten "Pussy" är ren och skär porr, på riktigt. Inget låtsasfjant med kläderna på. Det ironiska är att den videon blev censurerad, det var tydligen för grovt.


Kommentarer
Postat av: Nina

Vad duktig du är på att skriva :) Vi blev jätteglada över att se dig i ABl i går igen :) Hejja dig!

2009-11-12 @ 13:28:33
Postat av: Kicki

Tack, vad glad jag blir! :)

2009-11-14 @ 19:00:30
Postat av: Mille

Bra skrivet Kicki :) Håller med dig fullständigt... Kommer ihåg en gammal video av 50 Cent där han själv sitter iklädd en stor päls medan ett par nakna tjejer dansar runtomkring honom... Inte kul att dagens ungdomar och barn växer upp med detta skit... Bojkotta MTV!

2009-11-24 @ 12:50:44
URL: http://sidmalm.blogspot.com
Postat av: Kicki

Ja, det är ju så skrattretande så det inte är klokt! Det var väl den videon Pink skrev om i sin låt "Stupid Girls" antar jag... he he.

2009-11-26 @ 09:22:49
Postat av: Lennart

Porr säljer och det suger....

Tyvärr finns det alltid en kundkrets.



Mvh

Lennart

2010-01-29 @ 20:32:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0