Vi bor i en glesbygd

Kiruna har alltid varit en stad för mig. En liten stad, men ändå en stad. Tack vare LKAB skulle det alltid finnas en stad här, om än liten. Nu gör det inte det längre. Kiruna är en glesbygd. Hör ni hur deprimerande det låter? Glesbygd! Okej, det har väl alltid varit lite glest mellan byggnaderna här. Varje Kiruna-bo har ju haft ca 1kvkm för sig själv, om man slår ut det. Men Kiruna har ändå haft det där som en stad har, caféer, bio, klädbutiker och så vidare. Men vår bio är inte en SF-bio, presentkort man kan vinna gäller inte där. Våra caféer har inte öppet efter sex eller på söndagar (med något undantag). Våra klädaffärer går att räkna på en hand.
Vad gäller sjukvården vet ju de flesta att BB fick bomma igen här för några år sedan. I sommar står Kiruna utan akut-kirurgi. Det är inte nödvändigt, säger man. Nä, jag håller med. Kiruna är ju en glesbygd och hur många glesbygdskommuner har BB och akutkirurgi? Det är bara så jäkla långt till närmaste ställe från Kiruna.
Jag vet inte, men det känns lite sorgligt att erkänna hur litet Kiruna faktiskt är, även om det är ett stort namn på världskartan.

Kommentarer
Postat av: Sophie

Det är det som gör att det är så svårt att flytta tillbaka även om vi skulle vilja :( Förresten är det min lillasyster som visar film på FH :)

2009-05-19 @ 16:09:00
URL: http://sophiestar.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0