Man ska inte bestikta bilen på fredagen den 13:e

Jag hade tid idag, tio över tio, för att besikta bilen. Jag trodde det skulle gå kanonbra. Men ack, vad jag bedrog mig. Först anmärkte de på att bilen hade fyra avgasrör, inte för att den inte får ha det, utan för att det var jobbigt att sätta dit slangarna som tar upp avgaserna. Sen anmärkte de på våra blå positionsljus, det får bilen inte ha. Så det så. Sen anmärkte de på att varningslampan för motorindikatorn (?) lyste. Det har den gjort sedan verkstaden bytte fläktrem, inte för att det är något fel någonstans utan för att bilens dator antagligen fått för sig att den ska lysa. Sen anmärkte de på att det var en spricka i bromsslangen på vänster framsida. "Den kan du ju hålla koll på!" sa de. Och jag funderade för mig själv om hur man håller koll på en bromsslang som sitter under bilen. Jag är inte så där jätteofta och kryper under bilen med en ficklampa i näven. Kanske ska börja med det.
Gissa vilka punkter som hamnade på protokollet? Om du gissade på bromsslangen gissade du fel. På protokollet, och anledningen till att det blev ombesiktning, var de blå positionsljusen och lampan för motorindikatorn. Inga katastrofala fel, men dock tillräckliga att hamna i protokollet. Jag åkte raka vägen till BilCity och bokade tid för åtgärdning och ombesiktning. Det fina är att de gör ombesiktningen där, på verkstaden, så jag slipper åka tillbaka till Bilprovningen. Kanon!

När vi kom hem fick Matilda provsitta sin nya bilbarnstol som vi inhandlade i onsdags. Stolen vi köpte är en Akta Graco Cosmic Comfort som var på kampanj på BilCity eftersom det var förra årets färger. Så istället för att betala ca 3000 kr för den, fick vi ta med den hem för ca 2200 kr. De nya, med årets färger, kommer i mars april och går på över 3000 kr, så vi gjorde ett kap. Matilda fick prova viloläget och det var helshysst tyckte både hon och jag. Hon gillade sin nya stol så mycket att hon blev förbannad när jag lyfte ur henne.
När Matilda sen sov middag monterade jag den nya stolen i bilen, vilket var smidigare än jag trott. Jag svor inte en enda gång!
Så här fint blev det:

Akta graco

Jag är supernöjd! Det är nästan så vi måste ut och provåka. Vi ska till mormor och morfar och äta isterband senare, och jag tänkte att vi skulle gå, men jag är så sugen att prova nya bilbarnstolen. Jag tror Matilda är det också.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0