Sopp-torsdag

Idag är det inte bara tack-torsdag, det är sopp-torsdag också och potatis- och purjolökssoppa står på menyn. Till det blir det våfflor. Det innebär att jag måste gå och handla lite. Mjölken är slut. Jag passar på att handla när jag hämtar Matilda från dagis.
I vår familj har vi numera en matsedel vi går efter. Jag har gjort en för sex veckor och kom sen på att det faktiskt var både julafton och nyårsafton mitt i den. Annars är det en jättebra idé. När vi åker och veckohandlar vet jag precis vad vi ska köpa, eftersom jag vet vad vi ska äta flera veckor i förväg. Jag provade göra en matsedel för ungefär ett år sedan, men då klagade Husse och tyckte det var tråkigt att veta vad man ska äta så långt i förväg. Då kan man ju inte laga det man plötsligt blir sugen på. Ett år senare introducerade jag idén igen, och nu tyckte han det var jättesmart. Man får inte ge upp! Haha! Ibland fuskar vi och lagar det vi blir sugna på, även om det smärtar lite i min organiseringssjäl. Jag har ändå försökt göra matsedeln så god som möjligt. Ibland är det verkligen svårt att hitta på maträtter och vissa glömmer jag helt enkelt bort att de finns. Då brukar jag kolla lite på coops recept, eller Icas. Jag är ändå inte den som följer recept. Jag använder ungefär de ingredienser som står i recepten och gör ungefär som det står att man ska göra. Nästa gång jag lagar samma sak använder jag inget recept och gör på mitt eget vis, så för varje gång jag lagar den maträtten blir den lite mer annorlunda. Recept är dock bra till inspiration om det står still i matlagnings-bollen.
Min absoluta favorit bland recept jag hittat bland coops recept och sedan gjort om till mitt eget är en gulaschgryta. Jag delar med mig av mitt recept här:


Kickis gulaschgryta

ca 3-4 portioner

ca 500 g högrev

1 stor gul lök

½ - 1 röd paprika

½ - 1 grön paprika

1 röd chilipeppar

4 lagomstora potatisar

1 msk tomatpuré

ca 5 dl köttbuljong

ca 1 dl passerade tomater

1-2 msk paprikapulver

1 krm spiskummin

< 1 krm cayennepeppar

1 krm hela kumminfrön

½ - 1 dl rödvin eller en skvätt vinäger

salt efter smak

1 msk honung

Till servering: en klick creme fraiche

Gör så här:

Skär köttet i tärningar och fräs dem snabbt i stekpanna med lite salt. Skär löken i skivor. Hetta upp olja i en gjutjärnsgryta och fräs de torra kryddorna, släng sedan ner löken och fräs med. Tillsätt köttet. Häll på buljong och rödvin/vinäger och tomatpurén. Låt koka ca en timme.

Skär potatisen i tärningar. Hacka paprikan och chilipepparn. Släng allt i grytan. Häll på passerade tomater och honung. Låt småputtra så länge du har tid. Gärna tre - fyra timmar.

Servera med en klick creme fraiche om du vill, men det är inte nödvändigt.

För att få en extra god buljong:
Köp högrev i bit som du får putsa och tärna själv. Det du skär bort kokar du med ganska mycket salt och vatten, om du vill ha lite annan smak kan du tillsätta lite rotfrukter som morot och palsternacka. Ta mer vatten än 5 dl och låt det koka ganska länge tills det reducerat till ungefär rätt mängd. Sila sen bort "putset" och du har en supergod köttbuljong.


Kommentarer
Postat av: Sophie

Vi gör veckomatsedlar och handlar efter det. Men vi spikar inte veckodag för maträtten. Utan vi tar det vi är sugna på, stryker från listan och så är det en rätt färre att välja på nästa dag. Det är ju ändå enklare att laga med något man har hemma, än åka iväg och köpa något annat :) Vi ska äta soppa och pannkakor idag. Jag tänkte först tina renskav, men näää...

2008-12-04 @ 12:57:49
URL: http://sophiestar.wordpress.com
Postat av: Kicki

Ja, visst är det så. Kommer du ihåg tv-programmet "Här är ditt kylskåp" med Jan Boris Möller? Lätt mitt favvoprogram... har inspirerat mig till många nödlösningar.

2008-12-04 @ 17:59:29
Postat av: Sophie

Nej det minns jag faktiskt inte alls. Jag har nog aldrig varit så intresserad av matlagning 0:o)

2008-12-05 @ 23:54:27
URL: http://sophiestar.wordpress.com
Postat av: Kicki

Det var inte bara matlagning. Det var fantastiskt! Ha ha!

2008-12-06 @ 11:06:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0