Lekrummet

När barnen började på förskolan fick jag den briljanta idén (med viss inspiration av en utav Viktorias förskolelärare) att ge barnen ett sovrum och ett separat lekrum. Vi har ju inte direkt brist på rum i det här huset. Problemet var bara att barnen inte verkade trivas så bra i sitt lekrum. De släpade istället ut alla sina leksaker i resten av huset så det blev ett evinnerligt plockande varendaste dag.
Och jag kan väl hålla med om att lekrummet kanske inte var så inspirerande.





Jag blev less.
Jag fick nog.
Så jag gjorde en skiss.



Här skulle minsann göras lekrum som barnen tyckte var roligt att leka i! Jag var dessutom väldigt sugen på att göra en motivmålning på en av väggarna. Det är bland det roligaste jag vet, att få gå loss med pensel och färg på en hel vägg.
Så jag gjorde en skiss till.




Sen åkte vi och shoppade. Vi köpte färg, lagerhyllor och lite material till rutschkanan. När vi kom hem målade jag rummet vitt och skissade sen upp motivmålningen på väggen.



Maken gick ut till garaget och började bygga en rutschkana utav duschkabinen vi slängde ut nyligen.
Sen började det roliga arbetet med att måla väggen och montera rutschkana.



Barnen var såklart jättenyfikna, och har nog inte vistats i sitt lekrum så mycket som då när vi höll på att jobba. Jag fick faktiskt låsa in mig när jag behövde koncentrera mig extra mycket.
Men plötsligt var allt på plats!



Tänk att en gammal duschkabin kan bli en alldeles ypperlig rutschkana! Vem hade kunnat tro det?



Dessutom fick vi användning för min träningsmatta. Kanske inte ändamålsenlig användning, men den har ju varit i stort sett obefintlig. Hrm.

Och den andra väggen då? 
Ja, den blev fin den också, med lite lila färg och nya lagerhyllor med plats för alla leksakerna!



Nu leker barnen i sitt lekrum. Lite mer än innan iallafall. Dessutom leker katten därinne när barnen har somnat. Det blev verkligen ett lekrum. Tillochmed jag blir leksugen.
Måste kila...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0