Sjukgymnasten

Idag var jag till sjukgymnasten med min handled. Det första jag sa när jag kom dit var att jag hemskt gärna ville se röntgenbilderna, eftersom jag aldrig förstod vad läkarna pratade om när de skulle berätta om min handled. Jag försökte klura ut vilket ben som var av och varför det gjorde ont på vissa ställen. De bara babblade på om radius och andra fina latinska uttryck som jag inte har en aning om vad de betyder. Min sjukgymnast förstod min frustration och tog mig genast till ett rum där hon visade mig röntgenbilderna. Plötsligt blev allt klart. Det var ju inte bara radius som hade gått av, knölen på utsidan av handleden, mot lillfingerhållet, hade även gått av och en bit var helt lös. Det förklarade ju varför jag haft ont på den sidan och inte bara där jag förstått att brottet på radius var. Även när jag har gjort mina övningar för att få tillbaka rörlighet och styrka, har det gjort mest ont i denna knöl. Det var ju inte ett dugg konstigt när även den var helt paj. Hon visade även på ett skelett hur benen rör sig när jag böjer och vrider handen, vilket förklarade varför det känns som det känns när jag böjer och vrider. Hade inte läkarna kunnat förklara åtminstone lite grann under tiden jag gick med gips och var livrädd för att göra "fel" och pajja allt igen?

Hon visade mig lite fler övningar utöver de jag redan gjort, och jag ska även använda lite tyngd för att hjälpa till att häva lite där det tar emot. Det kändes jättebra att få prata med henne och få allting förklarat. Nu vet jag att det inte är någon fara mer och att det är fullt normalt att det tar emot i vissa lägen. Hon tyckte dock att min handled redan var mycket rörlig och om sex veckor ska vi följa upp hur det har gått.
Jag frågade givetvis om det gick bra att träna med skivstång, och det gjorde det. Jag måste ju ändå sänka vikten nu när jag inte kunnat träna på länge. Jag lyfter Matilda flera gånger om dagen och så länge jag gör det med rak handled går det hur bra som helst, då går det nog bra att lyfta skivstång i bänkpress också.

Så här såg den trasiga handleden ut iallafall:



Nu är den inte alls lika krokig, även om litegrann av bockningen finns kvar. Det enda är att den är lite svullen.
Det blir finfint det här!

Kommentarer
Postat av: K

Ser lite otäckt ut på bilden, men kul att höra att vårt kära lasarett är mer än en cykelverkstad som det så ofta heter....

2009-02-05 @ 12:40:38
Postat av: Kicki

Ja, precis.

2009-02-05 @ 17:58:45
URL: http://karoos.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0