Kiruna Bostäder ger mig magsår

Trots att vi har köpt hus och flyttat vårt bohag till en annan del av landet, har vi ändå beslutat att behålla vår gamla lägenhet eftersom Micke ska pendla och jobba varannan vecka i Kiruna. Kan va fiffigt att ha någonstans att bo då.
Jag tänkte att det kanske vore bra om lägenheten stod i hans namn, istället för i mitt, eftersom jag inte ska bo där och han ska få enkelt att lämna uppgifter till skatteverket osv. Därför valde vi att skriva över lägenheten på honom.
Det var dock inte det enklaste som gjorts i världshistorien. Först skulle Kiruna Bostäder ha personbevis från skatteverket att vi faktiskt bott tillsammans i lägenheten i minst två år, sen tog de för givet att vi skulle separera, sen tog de lite mer än två veckor på sig att besluta om han skulle få ta över kontraktet eller inte och så skulle lägenheten besiktas. Eventuella fel eller trasiga saker skulle jag betala.
Hur som helst såg jag till att hyran betalades den sista oktober med de räkningar som jag fått i förväg.

Så var det då dags att flytta. Samma dag som vi skulle köra ner flyttlasset, mig och barnen (en resa som landade på 13 timmar) skulle vi in på Kiruna Bostäders kontor och skriva under papprena. Jag var först där och skrev på, när jag gick mötte jag Micke i dörren som i sin tur skrev på papprena. Innan han gick fick han nya räkningar på hyran som det stod hans namn på istället för mitt. Detta var dagen efter jag redan betalt hyran för november månad.

 Sen bar det iväg söderut. När Micke kommit ungefär till Gällivare ringde de och sa att han måste komma in igen och kvittera ut nycklarna. Nycklarna som vi haft gemensamt i två år, som han nu hade full tillgång till. Han kunde ju inte vända och köra tillbaka, så de gjorde upp en ny tid, veckan efter, då han ändå skulle tillbaka till Kiruna och jobba.

När den dagen kom ringde det på min telefon. Kiruna Bostäder i andra luren beklagar sig över att de inte får tag på Micke, som befinner sig under jord och därför inte har någon täckning på telefonen. Jag förklarar att jag inte heller kan få tag på honom så länge han är i gruvan. De säger att om han inte kommer in och skriver på utkvitteringen av nycklarna inom en timme, måste de åka och byta låscylinder på lägenheten och skicka räkningen till mig.

Efter mycket om och men lyckades Micke ändå ta sig till Kiruna Bostäders kontor innan de skickat ut låssmeden, och det problemet var löst.

Idag kom nästa bekymmer. Kiruna Bostäder har skickat ut en påminnelse på novemberhyran. Den hyra som jag betalt. När Micke ringde upp dem förklarade de att vi har betalat fel räkning. Vi betalade novemberhyran med räkningen som det stod mitt namn på, istället för räkningen som det stod Mickes namn på (den räkning vi fick dagen efter hyran blev betald). Nu fick vi alltså en påminnelse på en betald hyra, med dröjsmålsränta. Och om vi inte betalade den snarast skulle den gå till inkasso.

Det slog dem aldrig att de kanske skulle ha skickat tillbaka pengarna för den hyra som jag inte skulle betalat. Det slog dem inte att kanske meddela mig om att vi betalat fel räkning. Varför har de behållit våra pengar?
Eftersom det var fullt omöjligt för Kiruna Bostäder att använda de pengar jag redan betalat in, på en räkning som det stod mitt namn på istället för en räkning som det stod Mickes namn på, var jag tvungen att ge dem mitt kontonummer så att de kan föra tillbaka pengarna till mig så att jag kan betala samma hyra med rätt räkning.

Det är lägenhetsbrist i Kiruna. Bostadsbolag i Kiruna kan idag få bete sig precis hur som helst och göra det så jobbigt som möjligt för sina kunder utan att någon kan göra något åt det. Det är bara att rätta sig efter dem och försöka se glad ut. Annars blir man av med sitt boende. Så det så.

Att dessutom bli bemött av "det-går-inte-att-lösa"-attityden plus hånskrattet som bara skriker "du har inte en chans mot mig lilla gumman" gör mig så fruktansvärt frustrerad! Jag verkligen avskyr att vara i en beroendeposition till sådana instutitioner och personer. Hjälp mig. Suck.

Kommentarer
Postat av: Åsa

Men ALLVARLIGT!! Vad är det för ett pajasföretag!? Det är ju helt sanslöst. Jag blir, trots att jag anade att det skulle vara irriterande, helt upprörd! Får man bete sig hur som helst. ILLA. Jag hade pratat med NSD.

2011-11-17 @ 07:57:26
Postat av: Sofi

Det är förjävligt! Att man inte ska kunna lösa saker som vettiga människor och istället förlita sig blint på byråkrati och papper för mig redigt arg. Jag hoppas att det löser sig för er, även om det kanske lockar att säga upp skiten. Kämpa kämpa!

2011-11-17 @ 08:24:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0