Samla stjärnor

En gosestund mellan Viktoria och Matilda

Tillslut har den hamnat där, på kylskåpet, belöningstavlan, eller vad man nu ska kalla den. Jag har förklarat för Matilda att när hon är duktig får hon en guldstjärna, och när hon har samlat tio stjärnor gör vi något kul. Då blir det leklandet eller badis. Hon har samlat ihop tre stjärnor redan. Idag kan det bli en till när vi ska gå och handla. Hon måste gå hela vägen till affären och vara duktig när vi är därinne. Hon är så busig och när hon härjar för mycket och jag säger till henne, slänger hon sig på ner, skriker och dunkar huvudet i golvet. Igår frågade hon om hon kunde få en glass, när jag sa att glassen var slut slängde hon sig ner, skrek och dunkade huvudet i golvet. Pust! Hon är en riktig treåring nu, alltså. Förresten så gjorde hon samma procedur när hon bad om en stjärna fastän hon inte riktigt gjort rätt för den. "JAG VILL HA EN STJÄÄÄÄÄRNA!!!"

Vår morgonrutin är inte någon trevlig historia den heller när hon vägrar äta frukost. Så nu slipper hon, så vi slipper bråka. Hon är ju mitt hjärtegryn! Men jisses vad hon kan göra mig frustrerad. Det är väl så det är, livet som småbarnsförälder.


Kommentarer
Postat av: Nina

Jag tror att det är bra att välja sina strider. Frukosten är i och för sig viktig, men det är sinnesro också och M. lär få i sig den näring hon behöver vid dygnets andra mål mat :) Det är galet hur barnen kan få de grå att fullkomligen spruta ur huvudet ibland...

2010-04-17 @ 19:09:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0