Medicin

Viktoria fick träffa en läkare i maj, för vi misstänkte att hon hade astma. Läkaren skrev ut medicin åt henne som hon skulle ta två gånger om dagen hela sommaren i en slags inhalator, Nebunette. Den skulle vi spraya in medicinen i och så skulle hon andas genom masken i andra änden. För att försöka vänja henne vid den fick hon sitta och hålla den, leka med den och försöka bekanta sig med den. Men så fort jag spryade medicin i den skydde hon den som pesten och vägrade ens hålla i den. Att sätta masken över hennes mun var uteslutet, hon sprättade som en korv i het stekpanna, viftade på armar och ben och skrek som en stucken gris.

Alla jag pratade med och läste råd ifrån sa att det bara är att tvinga dem att andas i den hur hemskt det än må verka. Jag provade, höll fast henne och försökte trycka fast masken över hennes näsa och mun, hon blev hysterisk. Det var så hemskt att jag inte försökte mer, vi började istället spraya medicinen rakt i munnen och försökte pricka in en inandning. Då och då under sommaren har jag plockat fram den där Nebunetten och försökt få henne att andas i den, något andetag har gått bra, sen har panik utbrutit igen.


Den ser ju inte så jäkla kul ut alltså

Hur som helst, i torsdags var vi till läkaren igen för att följa upp Viktorias astma. Hon lyssnade på andningen och tyckte det lät bra. Hon frågade hur det gick med medicinen och jag berättade som det var. Hon sa att vi skulle ha tur om Viktoria hade fått i sig någon medicin, eftersom det mesta hamnar i magen om man inte använder Nebunette. "Tänk om barnet får ett riktigt astmaanfall, då måste man ju tvinga dem att andas in medicinen!" förklarade hon för mig när jag sa att jag inte ville tvinga henne.

Okej då, tänkte jag. Vi provar väl igen.

Nu har Viktoria blivit förkyld och då ska hon ha två olika mediciner, fyra gånger om dagen. Så jag plockade fram Nebunetten och provade imorse. Tro det eller ej, det gick hur bra som helst! Ett par protester bara, sen andades hon i masken som att det inte var någonting!  Och det var ingen engångsföreteelse heller, andra gången hon fick medicinen idag gick det ännu bättre. Hon skrattade till och med mellan andningarna!


Kommentarer
Postat av: Hollys mamma- och Gravid med Nr2

Va bra att det börjar gå bättre, synd att hon inte fick en lika rolig inhalator som holly har hennes mask ser ut som en anka och hela inhalator grejen är gul och blå, jätterolig :)

2011-09-07 @ 19:52:41
URL: http://elliieoberg.blogg.se/
Postat av: Kicki

Till mig berättade de bara att det fanns såna där roliga! Men vi fick ingen. :( Dummisar.

2011-09-08 @ 09:42:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0