Pysseldags med mammamonstret

För ett tag sen köpte jag en hel massa pysselgrejer att ha hemma när andan faller på. Vilket den gör, då och då. Idag gjorde den det, så jag lastade fram diverse piprensare, filtark, tygbollar, träplattor, plastögon, toarullar och limflaskor. Jag satte Viktoria i sin stol och spände fast henne med spännbandet (som alltid sitter på hennes stol för att förhindra livsfarliga rymningsförsök) och Matilda satte sig mittemot mig. Sen stal Viktoria alla tygbollar och hällde ut dem på golvet. Matilda limmade fast nästan alla träplattor och plastögon på ett helt filtark. Jag satt i min egen lilla värld och gjorde detaljerade rymdmonster. Jag försökte stänga av kaosradarn. Jag försökte bita ihop när tygbollar studsade och rullade iväg över hela köksgolvet och när alla plastögon var slut för att de satt fastlimmade över ett annars rätt intakt brunt filtark. Jag försökte att lugnt och stilla tala om för Viktoria att man inte behöver äta allt som får plats i munnen. Men när Matilda efter fem minuter gav upp och reste sig och gick kom trots allt mammamonstret fram och började städa frenetiskt.

Jag har insett att jag måste börja förbereda pysslet, att det finns färdiga mallar åt Matilda så hon inte tappar sugen direkt. För jag kan inte stänga av kaosradarn och bara låta barnen härja loss. Det går inte. Jag blir galen och då dyker mammamonstret upp till ytan och nästa pysselstund är med ens väldigt långt bort.

Snart är det trots allt dags för påskpyssel. Jag ska ta och plugga på lite och förbereda för påskpysslet så att det blir någorlunda smärtfritt för alla inblandade. Det finns kanske till och med pyssel som lilla Viktoria kan utföra utan att man ska behöva krypa över golvet och jaga tygbollar. Jag tycker att det är jätteroligt att pyssla och vill även att mina barn ska tycka det är roligt. Men det går ju inte om jag ska stressa upp mig varje gång. Matilda brukar komma hem med jättefina saker som hon gjort hos dagmamman, så jag vet att hon kan.

Till veckan blir det jakt efter flirtkulor och fjädrar, för snart ska det pysslas fram påskpynt!


Kommentarer
Postat av: willie

jag kastar in en brandfackla i all vänskaplighet; http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=parents-peers-children

2011-03-20 @ 12:25:50
Postat av: Sophie Larsson

Angående att sitta fastspänd i stolen har jag läst en intressant diskussion där den gravida tjejen tyckte att det var hemskt och dessutom onödigt att spänna fast barnen. Man skulle sitta bredvid och säga "sitt ned" och var man tvungen att lämna barnet så lyfte man ned barnet på golvet. Alltså visst låter det logiskt. Men... Oj jag glömde lite papper... Ned med ungen, tillbaka igen. Oj jag måste skölja av något, ned med ungen igen osv ha ha

2011-03-20 @ 12:53:17
Postat av: Kicki

Sophie: Vilket jäkla lyftande det hade blivit!

Willie: Jag ska ta och läsa igenom det där. Verkar intressant.

2011-03-25 @ 14:39:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0