Söka jobb

Trots att jag är föräldraledig söker jag jobb. Ibland dyker det upp något som verkar kul och det skadar inte att söka. Förra veckan fick jag till och med komma på intervju.

Jag kollar ganska ofta på Arbetsförmedlingens hemsida efter jobb som ser ut att passa mig. Ibland finns det i Annonsbladet också. För ett tag sen såg jag en lockande annons och ringde genast. "Skriv ett mail om dig själv." sa han och det gjorde jag.

Hur gör man reklam för sig själv i ett mail då? Vad är jag bra på? Vilka utav mina fina kvalitéer kan komma bra till pass för det här jobbet då? Fy tusan vilka svåra frågor att svara på. Men jag knopade ihop ett mail och fick, tro det eller ej, komma på intervju.

Jaha, hur går man reklam för sig själv muntligt då? Speciellt när man kanske är lite nervös och känner sig lite utsatt där man sitter och blir utfrågad av någon som faktiskt ska ta beslutet om du får något jobb eller inte. Jag tror väl att jag gjorde ganska bra ifrån mig under intervjun, men när jag kom hem efteråt kom jag givetvis på fler saker jag skulle ha sagt. Eller att jag kanske skulle svarat annorlunda på någon fråga.

Hur som helst fick jag besked idag att jag tyvärr inte fick jobbet. Det kändes inte så hemskt. När jag först såg annonsen kände jag hur gärna jag ville ha jobbet, men nu gör det inte så mycket att jag inte fick det. Jag var nog inte rätt person, det är kanske meningen att jag ska syssla med något annat.

Men det är bra att få öva på att göra reklam för sig själv. Ibland glömmer jag bort vilka egenskaper jag har. Det är nog nyttigt att utsätta sig själv för sådana situationer då och då. Även om det kanske inte blir något jobb.

Det är aldrig fel att försöka.


Kommentarer
Postat av: Sophie

Jag tycker att du skriver väldigt bra. Dina långa blogginlägg är riktigt bra skrivna tycker jag =) Det är något du kan skryta med :p

2010-05-03 @ 13:20:20
URL: http://sophiestar.wordpress.com
Postat av: Kicki

Det hjälpte inte när jag sökte jobb i en sportaffär iallafall! Hi hi!

2010-05-04 @ 09:34:33
Postat av: Sophie

Äh de fattade inte vad de skulle ha dig till! Men bra skriver du iaf =)

2010-05-13 @ 09:27:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0