Glöm alla måsten

Fick brev från Pampers förra veckan, där det stod lite om mitt barn som snart är fyra månader, om vilka blöjor man kan använda, lite om mat och andra saker. Och så stod det även att man inte behöver tänka på alla måsten, utan fokusera sig på sitt lilla barn.
Jag har läst det där tidigare, i magasin och broschyrer. Första tiden ska man fokusera på sin lilla bejbis och inte bry sig om alla måsten så man blir stressad.
Men alla måsten då, väntar de till man fokuserat klart på sin lilla bejbis?
Är det en godtagbar ursäkt att man faktiskt precis blivit mamma?
När jag till exempel struntar i att betala räkningarna, för att jag håller på att fokusera på min bejbis och mitt liv som, i det här fallet, tvåbarnsmamma, och inkassokraven börjar trilla in. Kan jag då säga till dem som vill ha betalt att jag inte behöver tänka på alla måsten?
Jag bråkade med försäkringskassan det första jag gjorde när jag kom hem från BB. Det skulle jag ju ha kunnat strunta i. Jag skulle ha fokuserat på min lilla bejbis, och förlädrapenningen hade väl kunnat vänta några månader.

Det är faktiskt inte realistiskt att strunta i alla måsten. Då skulle de ju knappast vara måsten. Resten av världen tycker väl inte att det är särskilt märkvärdigt att man precis har fött barn. Utom de som vill sälja baby-grejer förstås.
"Passa på att vila när din baby vilar" brukar det också stå överallt. Fet chans, säger jag. Det är ju då man tar tag i alla måsten, som man faktiskt måste ta tag i. Pappershögar, tvätthögar, diskhögar, inköp till hushållet, matlagning, städning i viss mån, myndighetsprat, prat med BVC, prat med dagis till andra barnet och många andra saker som man faktiskt inte kan låta vara. Duscha, är också en grej som man tar tag i när bejbis vilar.
Det är väl klart att pappan i den här familjen gör en hel del, men jag kan inte lägga över allt på honom bara för att jag ska fokusera på vår lilla bejbis och passa på att vila när vår bejbis vilar.

Kanske är det en pr-kupp av företag som utför hushållsnära tjänster. Fokusera du på din baby, så sköter vi resten.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0