Avbetalning

Blir lite irriterad på hur vanligt det har blivit med avbetalning på allt möjligt. Det är helt självklart att ta huset, bilen, datorn, telefonen, tvn, soffan, kylen, köket, stugan, kläderna etc. på avbetalning. "Betala räntefritt på 12 månader!" lockar företag med. Man slutar tänka efter. 150 kr i månaden ser väl inte så mycket ut, men i själva verket har man kanske inte råd att betala ett par tusen för en vara direkt, och då har man väl egentligen inte råd överhuvudtaget?

Jag gick igenom alla våra räkningar för ett par månader sen och insåg hur mycket som gick bara till avbetalningar på olika saker. Många bäckar små, som de säger. Det gick upp ett ljus för mig och det ljuset vill jag inte blåsa ut. Jag vill inte hamna i avbetalningsträsket igen.

Det värsta är att alla företag låtsas som att det är det mest självklara i världen, att köpa sina grejer på avbetalning. Att det till och med skulle vara förmånligt för dig som kund. Idag fick jag ett mail från coop som hade ett jättebra erbjudande till mig på en iPhone 4. Jag kan säga att jag är väldigt sugen på att skaffa en iPhone, jag känner att jag är i ett litet utsatt läge där. Det där erbjudandet var väl inte ett dugg bra för mig, som binder mig att betala minst 269 kronor i månaden i två år. Om ett år kommer en ny version av iPhone ut, och då är min redan gammal. Ändå kommer jag vara tvungen att sitta där och betala min månadsavgift. Jag är dessutom bunden till telia och måste betala till dem det jag ringer och smsar för. Grovt räknat blir dessa 269 kronor lätt 400 och kanske 600 kronor. Behåller jag min telefon jag har nu blir min månadsavgift kanske 100 kronor.

Jag har sagt det förut, när det handlar om konsumtion så blir man lurad, oavsett hur man gör. Frågan är bara hur lurad man blir.


Kommentarer
Postat av: Sophie

Jag har testat avbetalning. Till mig själv. Och det suger. Jag lyckas aldrig betala igen mina pengar som jag lånat. Jag tänker, men nästa månad kan jag betala tillbaka det. Men då kommer något annat och något annat. Jag är helt leds. Jag vägrar köpa en sak jag inte har råd med. för tydligen har jag inte ens råd att betala tillbaka till mig själv, utan ränta och evinnerlig återbetalningstid. Har du tre avbetalningar i månaden á 300:- är det nästan 1000:- som du kunde spara varje månad till något du vill ha och köpa kontant... Jag har alltid haft lite pengar men har av någon anledning aldrig fastnat i avbetalningsträsket. (Ja nu jobbar jag och har pengar, men det är ju bara sen något år tillbaka) Min sambo är helt extrem. Tre bilar och har alltid betalt de kontant :) Det enda lån vi har är på bostaden och där amorterar vi minst 6 procent per år!

2010-08-28 @ 11:14:07
Postat av: Kicki

Egentligen borde man, precis som du skriver, spara varje månad för att ha råd med det där man vill köpa istället. Helt klart! Jag blir så arg när avbetalning är normaliserat, att det är det man i första hand ska välja i alla butiker. De lurar folk i fördärvet, I tell you!

2010-08-30 @ 08:48:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0