Bredbandsstrul

Två veckor innan vi flyttade ringde jag Telia, som vi har både hemtelefon och bredband hos, och anmälde att vi skulle flytta. Jag bokade en montör som skulle koppla in hemtelefon i vår nya lägenhet, eftersom ingen har haft hemtelefon i den lägenheten innan. Däremot blev det strul med bredbandet. I den nya lägenheten är det Bredbandsbolaget och ComHem som är internetleverantörer. Jag ringde därför tillbaka till Telia när vi kommit igång med flytten och undrade hur vi skulle göra med bredbandet. Telia hade ingen möjlighet att leverera internet genom fiberlan åt mig på den nya adressen och mitt abbonnemang hade tre månaders uppsägningstid. Killen jag pratade med konstaterade att jag inte kunde få internet via fiberlan till den nya adressen, men skulle heller inte slippa uppsägningstiden eftersom mitt avtal såg ut så. Alternativet jag fick var att kolla upp vilka telefonabbonnemang mina grannar på den nya adressen hade och hur långt det var från dem till min lägenhet, dessutom skulle jag kolla upp fullständig fastighetsbeteckning så att de eventuellt kunde koppla in fiberlan åt mig. Jag som är höggravid, småbarnsmamma och mitt uppe i en flytt undrade varför i hela friden jag skulle göra deras jobb, när jag är en betalande kund. Försök med att slippa flyttningsavgiften eller uppsägningstiden gick inte hem hos denne handläggare. Uppgiven och väldigt upprörd hotade jag med att kontakta Sverker Olofsson, men inte heller det bet på killen i andra änden.
Jag ringde konsumentombudsmannen som kom med lika dåliga nyheter. Avtalet gällde den gamla adressen och dit går det att leverera internet med fiberlan och där gäller uppsägningstiden på tre månader. Att jag nu valt att flytta till en adress där Telia inte är internetleverantör är något som jag skulle kollat upp för tre månaders sedan. Det var bara att snällt betala för tre månader jag inte skulle kunna använda internet.
Jag var så arg att jag grinade. Som liten människa mot stora Telia har man inte mycket att säga. Men jag ville inte ge upp.
Innan vi fick fiberlan i gamla lägenheten hade vi internet via adsl, och det går ju genom telefonjacket. Jag tänkte i min lilla hjärna att det kunde vi ju ha i den nya lägenheten när de monterat hemtelefonen där! Jag ringde upp Telia igen och fick prata med en annan handläggare, som var betydligt gladare och trevligare än den förre. Han sa att jag skulle kontakta dem igen när jag hade hemtelefon i nya lägenheten, så skulle det där med adsl gå att ordna.
Sagt och gjort. Igår var montören här i vår nya lägenhet och kopplade in hemtelefonen. Vi hämtade datorn från gamla lägenheten och idag ringde jag Telia än en gång, för att få min internetuppkoppling via adsl.
Handläggaren jag fick prata med idag förstod inte alls varför jag villa ha adsl, för det är både sämre än fiberlan och dyrare. "Men" sa jag "det är ju Bredbandbolaget som är internetleverantör här. Telia kan ju inte leverera interenet via fiberlan här." "Nej, men då säger jag upp ditt abbonnemang från och med den första oktober." sa han. "Men" sa jag "uppsägningstiden på tre månader då, slipper jag den?" "Det blir ingen uppsägningstid." sa han. "Du har ju inte tillgång till internet från och med den första oktober." "Nä" sa jag. "Och hur långt har jag betalat för den senaste räkningen?" "Du har betalat till och med den sista oktober, så jag skickar tillbaka de pengarna." sa han.
Jag höll på att svimma. Förra veckan var allt omöjligt och jag skulle kontakta Sverker för att jag inte ville ut och mäta avstånd till grannen. Idag är allt ordnat. Pang bom! Plötsligt är jag kund hos bredbandsbolaget istället och har internet redan nu, via fiberlan. Jag trodde jag skulle sitta här med modem och adsl.
Det är verkligen skillnad på vem man pratar med. Pust!


Kommentarer
Postat av: binnikebengt

Ja Telia är skit. Körde med BBB och bytte. Ångrar mig.

2009-10-25 @ 20:29:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0