Serviceminded

Jag förstår inte varför man väljer ett serviceyrke om man inte är ett dugg serviceminded. Varför väljer man att vara den som möter kunden, om man varken är intresserad av sin tjänst eller kundens behov? Det finns gott om yrken utan personkontakt. Dessutom finns det gott om arbetslösa, trevliga människor som med glädje skulle hoppa på ett serviceyrke.


Själv kör jag taxi då och då. Jag tycker att det är ett väldigt trevligt yrke. Jag gillar att träffa olika slags människor och prata med människor jag inte hade pratat med annars. Jag gillar att hjälpa till, vara trevlig och underlätta för människor om jag kan. Ibland kan man som taxichaufför vara väldigt trött, eftersom arbetstiderna inte följer ett normalt schema. Men jag låter det inte gå ut över kunden, även om jag helst skulle vilja ligga hemma i min säng och lyssna på tystnaden. Min kund bär inte skulden för mina arbetstider och min kund betalar för en tjänst som jag ska utföra så bra som möjligt. Ibland har jag ilsknat till, om jag till exempel haft en kund som inte respekterat min arbetsplats. Jag har råkat ut för kunder som medvetet grisat ner bilen, höjt bilstereon till tinnitusvolym, vägrat betala, varit allmänt otrevlig och ibland till och med hotfull mot mig. Då har jag klart och tydligt markerat att det inte är ok och när nästa kund hoppat in i bilen har jag varit mitt gamla vanliga, trevliga jag igen. Så jag vet vad jag pratar om.


Jag har börjat sälja saker på Tradera, vilket är en ganska rolig hobby. Som nybörjare får jag ju lära mig allting på nytt; hur jag gör annons, hur jag meddelar vinnaren, hur jag ska skicka varan och med vilket ombud. Allting har varit helt nytt för mig. De första paketen var små och lätta och kunde skickas som brev med posten. Där fick jag ett trevligt bemötande och varenda paket har snabbt och smidigt kommit iväg. Den senaste varan jag sålde var rätt stor och tung, och jag förmodade att Bussgods var den bästa lösningen för frakten. Jag begav mig dit för att kolla kostnaden och mötte den suraste människan i världshistorien. Hon var inte ett dugg intresserad av att hjälpa mig med mitt paket. Hon sa att varan skulle gå sönder eftersom de mycket troligt lastar tunga saker på den. Hon påpekade också att jag skulle packa in den. Sen sa hon att det inte ens var där jag skulle lämna in min vara, utan att man via Tradera bokar frakten med DHL. Jag kom på att jag hade sett det när jag avslutat de övriga köpen. Hon hjälpte mig dock med att nämna att paketet skulle bli i storlek XXL.


Jag tog min vara och åkte hem igen, gick in på Tradera, bokade frakten via DHL där det stod att varan skulle lämnas in med kollinummer hos närmaste DHL-ombud och att de löste med förpackning. Priset skulle bli 149 kr. När min man senare skulle lämna in varan hos DHL vidarebefodrade de honom till Bussgods. Tillbaka på ruta ett alltså. När han kommer in på där möter han en annan, men lika sur människa. Än en gång fick vi höra att varan skulle gå sönder i frakten, och därför fick vi betala extra för att packa in varan i bubbelplast.


Hade det inte gått att tala om för oss direkt att vi skulle boka frakten med DHL på Traderas hemsida, skriva ut kvittot, komma tillbaka med det och varan? Hade inte hon, som har som yrke att ta emot paket, kunnat tala om att ett paket i storlek XXL kostar 149 kr och att de hjälper till med förpackning? Är jag kinkig som tycker att en person som sitter på ett sådant jobb kan vara lite tillmötesgående och hjälpsam, när hon märker att vi inte ens vet om vi kommit rätt från första början? Ska jag, som kund, ha bättre koll på hur jag ska gå tillväga, än en som har det som yrke? Hon och hennes kollega må ha haft dåliga dagar och vaknat på fel sida eller vad som helst. Men det är varken mitt fel eller mitt problem. Till nästa gång vet jag hur jag ska gå tillväga, vilket känns skönt, för då behöver jag inte be om hjälp.


Det finns fler ställen som sitt ansikte utåt har en person som behandlar kunden som ett irritationsmoment, men detta var det senaste i raden. Jag ställer mig än en gång frågan varför man vill ha ett sådant yrke om det inte är ens ambition att vara tillmötesgående? Det måste ju betyda att man mår dåligt på sin arbetsplats varje dag, och det kan inte vara bra för den egna hälsan. Ett tips till alla er: prova le lite, ta ett djupt andetag och försök känna lite glädje i att utföra ditt arbete. Om du bemöter din kund på ett positivt sätt får du i åtminstone 80 % av fallen ett positivt bemötande tillbaka, vilket underlättar ditt jobb och kanske till och med gör att du mår bra när arbetsdagen är slut. Du har ju det där jobbet av en anledning, visa vad du kan och var stolt över det!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0