Från kaos till ordning

Något har hänt med mig. En förändring till det positiva, faktiskt, men om det fortsätter kan det gå överstyr. Jag har gått från att vara en riktig slarver till att bli mycket mer ordningsam. Jag kanske inte ska sträcka mig till att säga pedant, men det kan mycket väl barka åt det hållet.


När jag och min syster var små delade vi rum. Hon hade alltid städat och fint på sin del, medan min del oftast såg ut som ett bombat skithus. Det måste ha känts ganska hopplöst för min syster att hålla sådan fin ordning i halva rummet, när min sida var ett kaos. Detta fortsatte förstås när jag fick eget rum. En gång tappade jag bort min gitarr, och det var ingen liten leksaksgitarr utan en vanlig, stor, akustisk gitarr. Det visade sig, efter mycket letande, att den låg gömd under en hög med kläder bredvid min säng.


För lite mer än fem år sedan träffade jag min man, som var ganska så pedant. I hans hem låg ingenting framme i onödan. Han vek till och med sin smutstvätt. Första gången han hälsade på hemma hos mig fick han en smärre chock. För jag fortsatte med mitt "organiserade kaos" även när jag flyttade hemifrån och skaffade egen lägenhet. Han tyckte det såg ut som en tonåring bodde där, och jag var ju mellan tjugofem och trettio.


Trots allt vågade han iallfall flytta ihop med mig och jag bättrade mig faktiskt. Men även han ändrade lite på sitt beteende och kunde då och då lämna till exempel en t-shirt liggande på en stol. Jag började sakta men säkert intressera mig för att ha fint hemma, inte bara hålla en viss ordning utan faktiskt bry mig om exempelvis vilka gardiner som hängde uppe.


I slutet av den här sommaren bestämde vi oss för att flytta till en större lägenhet. Jag har länge bävat för att flytta, eftersom vi vid det tillfället hade tre källarförråd och ett vindsförråd fulla med grejer. Jag visste att det skulle krävas en rensning av stora mått och började därför läsa boken "Rensa i röran med Feng-shui" av Karen Kingston. På kvällarna läste jag i boken och på dagarna rensade jag i röran. Det blev en hel del transporter till soptippen, det som var helt skänkte vi bort. Helgen innan flytten hade vi loppis och det som blev över gav vi till välgörenhet.


I den nya, fina, nyrenoverade lägenheten tog det fart ordentligt och jag började hålla efter städningen ordentligt. Jag, som nästan aldrig diskat i förra lägenheten, började diska varje dag. Jag torkade bordet efter varje mål. Inte en grej fick ligga framme, utan allt skulle på sin plats. Och det där håller i sig. Nu bäddar jag både våran och dotterns säng varje morgon. Direkt det kommer ett brev öppnar jag det och lägger det där det ska vara. Räkningar hamnar i sin hög, viktiga papper i en pärm och skräp hamnar i pappersåtervinningen. Ibland kommer jag på mig själv att krypa efter golvet med disktrasan i handen i jakt på smulor eller annat småskräp.


Jag vet att jag blev mera städintresserad när jag väntade första dottern och att det kan ha med graviditeten att göra. Nu är jag ju gravid igen. Men jag tror att det på allvar har hänt något med mig, och hoppas att det håller i sig även efter förlossningen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0