Så enkelt var det inte!

Jag trodde jag hade blivit grym på att hantera a-kassan. Vid det här laget har jag blivit arbetssökande ett otal gånger, och varje gång har jag ju skickat in anmälan om arbetslöshet, intyg, personligt brev och så vidare.
Förra gången gick det rätt smärtfritt, det räckte med ett kuvert från min sida för att a-kassan skulle bli nöjd. Den här gången trodde jag att jag hade lyckats igen, men ack vad jag bedrog mig.
Jag skickade med ett personligt brev där jag förklarade allt, som vanligt, en anmälan om arbetslöshet och ett studieintyg. Tyvärr räckte ju inte det, jag måste även skicka med ett intyg på att jag slutat studera på KomVux nu när terminen är slut och dessutom måste jag skicka med ett intyg på att jag inte tänker studera vidare till hösten.
Jag skrev i mitt personliga brev att jag inte tänkte studera vidare till hösten, det räckte inte, de måste ha ett intyg. Jag vet inte vem mer som kan/ska intyga det förutom jag. Jag har sökt studier via studera.nu och de har jag tagit bort. Jag har ju inte gått till någon studievägledare som hjälpt mig skicka in ansökningar.
Vad jag kunde se på studera.nu fanns ingenstans där man kunde skriva ut ett intyg på att jag tagit bort mina ansökningar. Jag får hoppas att a-kassan tror på mitt ord, men det skrämmande är att de inte gjorde det i mitt förra personliga brev.

Jag hatar verkligen att stämpla och vara arbetssökande. Varenda gång jag råkar bli det så fixar jag något att göra, en kurs eller en praktik. Det har jag även tänkt göra den här gången, men det är inte direkt möjligt förrän ungefär till skolstarten. Så under juni, juli och halva augusti månad måste jag tyvärr stämpa. Jag vill det inte. A-kassan vill det inte. Regeringen vill det inte heller. Men så är det, och jag är ledsen för det. Tyvärr måste det bli så.
Jag försäkrar, snälla a-kassan, att jag inte tänker studera vidare till hösten. Jag tänker fixa mig en trevlig praktikplats där jag kanske får göra något jag trivs med och som jag kanske kan tänka mig att jobba med i framtiden, så att ni förhoppningsvis slipper mig för alltid. Jag tycker inte att det är roligare än vad ni tycker, vi är helt överens på den punkten, så snälla låt mig få de här månaderna så ska jag låta er vara sen och bara snällt betala in min avgift varje månad utan att kräva någonting tillbaka från er. Precis som det brukar vara, som det har varit och som det kommer att vara i framtiden.
Låter inte det som en bra deal?

Kommentarer
Postat av: Nina

Så träligt! Så onödigt byråkratiskt. Du frågade inte var ett intyg som går i god för att du inte tänkt studera vidare skulle kunna utfärdas mer än av dig? Du måste ju bli en hejare på pappersexercis i alla fall... Kanske något att ta med i din CV :)

2009-06-15 @ 20:03:01
Postat av: Kicki

Jag ska ringa dem idag, så fort telefontiden börjar. De brukar ju vara så väldigt lätta att få tag i också...=)



Helt klart borde man ta med sådant i CV:n. Speciellt nu med tanke på vad som stod på text-tv igår: företag ratar långtidsarbetslösa och sjukskrivna.

2009-06-16 @ 08:11:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0