Ett veganskt recept

Jag gjorde veganmat idag. Det blev jättegott så jag delar med mig av receptet.

Kikärtsbiffar med linsröra

Kikärtsbiffar:

1 burk kikärtor (konserverade)

3 små morötter

1 stor gul lök

1 vitlöksklyfta

havregryn

Kryddor: gurkmeja, spiskummin, ingefära, lite cayennepeppar

salt och socker

olja

ströbröd

Gör så här:

Häll av och skölj kikärtorna, mixa dem med olja till en slät smet. Skala och riv morötterna grovt. Hacka löken fint, även vitlöken. Värm upp olja i en stekpanna och fräs kryddorna tillsammans med löken, lite salt och lite socker.

Blanda kikärtssmet, morötter, lök- & kryddfräs i en bunke med någon nypa salt. Gör smeten fast med några nävar havregryn. Smaka av. Forma till bollar, rulla i ströbröd och platta ut till biffar. Lägg på en bricka, täck över och låt vila i kylen en stund medan du gör linsröran.


Linsröra

½ dl röda linser

1 liten gul lök

3 vitlöksklyftor

1 äpple

saften av en lime

1-2 dl passerade tomater

Kryddor: ganska mycket cayennepeppar (eller annan het krydda), svartpeppar, garam masala

salt och farinsocker

Gör så här:

Koka linserna i minst dubbelt så mycket vatten. Hacka löken och vitlöken. Fräs tillsammans med kryddorna i lite olja. När linserna är mjuka: häll på passerade tomater och lök- & kryddfräs. Hacka äpplet i små bitar och blanda ner. Häll på limesaften, smaka av med salt och farinsocker. Låt koka ihop till äpplet mjuknat.


Stek kikärtsbiffarna i olja. Servera med linsröra och ris.

Det är så roligt när Husse är hemma, då får jag inspirationen tillbaka att komponera rolig mat. Det var så skojigt att göra vegetarisk mat! Jag ska klura ut fler vegetariska recept. Men imorgon blir det torsk i den här familjen.


Kommentarer
Postat av: Sofi

Det lät jättesmaskigt! Måste jag prova att göra till veg-Johannes någon dag :)

2009-07-08 @ 01:13:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0