Köldknäpp

Förra veckan var det plusgrader ute, men man vet ju som Kiruna-bo att våren inte kommer i slutet på januari. Våren kommer inte ens i mars, den kan märkas i april men det är inte förrän i maj som snön smälter bort helt. Trots det kan det komma ett och annat snöoväder i maj-juni, det ser ganska lustigt ut med snö på grönt gräs.
Nej, nog får man vara beredd på några köldknäppar till. Idag kom det en, nu är det -19 grader och lite snöfall. Inte det bästa motorvärmarvädret... Jag hade ju dessutom hämtat Matilda med kälken igår och lämnat vagnen på dagis, så det var bara att klä på henne ordentligt och dra henne på kälken igen. Hon tyckte det var roligt trots att det var -19 grader. Hon blev inte ens tokigt röd om kinderna.

Jag kopplade i sladden i bilen eftersom jag ska skjutsa mamma om en timme. Jag har sopat av bilen två gånger och gjort tappra försök till att skrapa rutorna.
Om det skulle kunna ta och klarna upp nu så solen fick visa sig. Trots att det var ett tag sen den började gå över horisonten har jag inte sett mycket av den, då det varit så kallade moln i vägen. I söndags fick jag en glimt, det lever jag på än. Det har varit så tokigt att det har legat moln precis för solen och resten av himlen har varit blå, som för att retas eller nåt.

Dagarna blir iallafall längre och längre. Det känns inte längre som att det är kväll när klockan är tre på eftermiddagen. Men klockan fyra, då är det kväll.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0