Ett recept

på lammfärsbullar får du här, och det blir ganska mycket. Räcker nog till sex personer. Frys in och spara om ni är färre.

Till lammfärsbullarna behöver du:
500 gr lammfärs
400 gr fläskfärs
1 kruka färsk koriander (eller färsk persilja, eller färsk basilika, det beror på vad man är sugen på)
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
½ grön paprika (vill du ha mildare/sötare smak välj röd paprika)
olivolja
salt (efter smak, jag tog ca en tesked, men jag gillar när det är lite osalt.)
Gör så här: Hacka koriandern, löken, vitlöken och paprikan fint. Rör ned olivolja och salt. Blanda med färsen och rulla sedan till ganska stora bullar. Ungefär dubbelt så stora som vanliga köttbullar.

Till såsen behöver du:
1 pkt passerade tomater (500 gr)
Lika mycket vatten och kanske lite till
1 tsk salt
1 msk honung
en skvätt vinäger (ta salt, honung och vinäger efter smak, börja försiktigt och smaka av eftersom)

Koka upp såsen i en ganska stor kastrull, när såsen kokar rätt ordentligt kan du lägga ner bullarna. Lägg ner försiktigt så att det inte slutar koka. Låt koka/sjuda med lock i ca 20 min, till bullarna har blivit fasta. Sjud sedan utan lock för att reducera såsen ca 20-30 min.

Lammfärsbullar på kokning

Servera med spaghetti.

Klart att servera!

Kommentarer
Postat av: Sophie

ha ha ha Vad lustigt! Vi åt något liknande i torsdags! Bara nötkött, men stora bullar som skulle koka i krossade tomater m.m. sen åt vi med spagetti :) Det var första gången vi gjorde det. Rätt gott! Vi ska förfina receptet och göra det fler gånger!

2009-03-01 @ 09:44:09
URL: http://sophiestar.wordpres.com
Postat av: Helena

Hej hej. Allt bra med er? Här är det helt okej... S är piggare igen, men torsdag em & natten till fredag var jobbig... oj så dålig min lillgumma var då!



I dag tar vi det bara lugnt... S sitter & spelar DS medan jag sitter här vid datorn en stund.

Sen tänkte jag ta & städa undan lite grann... tvätta, dammsuga, köra i gång en disk.



Ha en bra dag!

Kram kram

2009-03-01 @ 10:47:21
URL: http://fyraifamiljen.wordpress.com
Postat av: Kicki

Sophie: Ja, det är en höjdare det där med stora bullar i tomatsås! Vilket sammanträffande! Ha ha!



Helena: Här blir det storröjning bland kläderna. Farfar ska komma och hämta Matilda så jag kan städa lite här hemma. Det måste ju göras det också ibland.

2009-03-01 @ 13:21:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0