En dag mot våldet

Under en vecka, den senaste veckan, har det varit ett mord, en skolbrand och en våldtäkt i Kiruna. Och jag vet inte vilken gång i ordningen det är en våldtäkt inom det senaste året. Kiruna har varit på Aftonbladets förstasida två dagar i rad, och det känns som att det finns betydligt bättre saker att hamna på en förstasida för.

Idag var det möte på Tusen Toner om att ha en dag för att sluta upp och samlas mot våldet. Det kommer nog att bli många aktörer inblandade och idag togs första steget.
Den 14:e februari är det tänkt att detta arrangemang ska äga rum, det är Alla Hjärtans Dag, filmfestival och vintermarknad samtidigt. En dag då många är ute på stan, då många samlas ändå.

Det är skrämmande att det händer så mycket hemskt i den här lilla staden, i Kiruna, där man trodde att man skulle känna sig trygg.
Många har flyttat tillbaka hit efter flera år på annan ort, för att skaffa familj, för att Kiruna känns som en trygg stad för barn att växa upp i. Men när sådant här händer, gång på gång måste man fråga sig vart Kiruna är på väg.
Vad är det som försiggår här och varför gör det det? Det är nog många Kiruna-bor som ställer sig de frågorna. Jag hoppas att många Kiruna-bor sluter upp den 14:e februari och visar att vi har fått nog av det här. Vi vill att Kiruna ska vara en trygg stad, för alla.

Kommentarer
Postat av: Sofi

Vilket bra initiativ! Jag hoppas att ni lyckas med uppdraget :) Jag ska närvara mentalt eftersom jag inte kan komma upp.

2009-02-02 @ 10:24:03
Postat av: Kicki

Jag släppte över idén till viktor och co. Det blir nog skitbra det här! Jag är riktigt sugen på att gå i fackeltåg!

2009-02-02 @ 21:20:54
URL: http://karoos.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0