Det handlar om min man

Min man har blivit utredd två gånger och fått diagnosen ADHD. Han blev först utredd i Sunderbyn och tog sedan kontakt med psykiatrin här i Kiruna/Gällivare som kom fram till samma slutsats. När han fått diagnosen blev han meddelad att det inte fanns resurser för vuxna med ADHD i Kiruna. Därför önskade de honom lycka till i framtiden och han blev utskriven från psykiatrin. Han har under flera år haft kontakt med en psykiatriker i privat regi, som varit en av de drivande i ADHD-ärendet, men den psykiatrikern har inte haft möjlighet att ge behandling eftersom reglerna har sett ut så. Men nyligen kom ett direktiv från EU att behandling med läkemedel såsom Concerta och Ritalin ska rekommenderas, eftersom det visat väldigt positiva effekter. I och med det fick min mans psykiatriker möjlighet att ordinera dessa läkemedel.


Nu avtjänar min man ett fängelsestraff och sitter på anstalt. Han har haft kontakt med sin psykiatriker som vill påbörja behandling så fort som möjligt. Min man vill även han påbörja sin behandling så fort som möjligt. Kruxet är att Kriminalvården inte verkar ha lika bråttom.

Kriminalvårdens hemsida läser jag: ...Om det behövs kan du få vård på sjukvårdsinrättning utanför anstalten och du kan också för kortare eller längre tider vårdas på till exempel sjukhus. Personal från kriminalvården transporterar dig till och från sjukhuset samt ansvarar för bevakning eller tillsyn vid själva besöket.

Detta tolkar jag som att om man som klient på en anstalt får tid hos en läkare, har man rätt att besöka denne. Jag kan inte se om det bara gäller fysiska sjukdomar, jag kan inte utläsa att det inte skulle gälla ett besök hos en psykiatriker för diagnosen ADHD.


Min man har fått tid hos sin psykiatriker på måndag. Kriminalvården hävdar att han ska göra sitt läkarbesök under sin 36 timmars permission, vilken är i april. Min man hävdar att det bästa är att påbörja behandling så fort som möjligt. Kriminalvården säger att har du väntat så här länge, kan du vänta ett par månader till. Min man säger att han vill börja behandlingen nu, när han äntligen fått den möjligheten. Kriminalvården svarar att du vill så mycket.

Jag läser ett dokument från Kriminalvårdens kommitté för Kriminalvårdsmedicin, Centrala Droggruppen: Intagna med misstänkt ADHD bör remitteras till lämplig enhet inom psykiatrin/beroendevården, helst på hemorten, för utredning, diagnostik och behandlingsordination.

Min man är redan utredd och har fått sin diagnos, det enda som behövs är behandlingsordination, vilket han har fått tid till på måndag.


Borde inte Kriminalvården vara glad över en människa som vill ha behandling och som vill göra något med sitt liv? Borde de inte uppmuntra och hjälpa en person som tagit detta initiativ själv? Det heter ju Kriminalvård och inte Kriminal-sätta-käppar-i-hjulen.
Kriminalvården har själva startat två projekt med inriktning på ADHD. Det går ut på att ge bättre behandling till lagöverträdare med ADHD-problematik. Upp till bevis då, Kriminalvården!

Jag hoppas verkligen att detta löser sig och att han får komma till sin psykiatriker på måndag. Han har blivit ignorerad länge nog och av många nog att det fan är dags att något händer. Och jag tänker inte sitta snällt och vänta, om de trodde det.


Kommentarer
Postat av: fia

Det är inget vidare att gå till en privat psykiatriker åtminstone inte i våran lilla landsända. Men KM vet jag i af är ganska duktig på just ADHD. Lycka till!

2009-05-25 @ 17:19:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0