Bilbarnstol

När vi har åkt till Gällivare med Matilda har hon blivit enormt less på att sitta i sin bilstol och nästan vägrat sätta sig där på hemvägen. När hon somnar hänger huvudet och jag kan förstå att det inte är ett dugg bekvämt. Vår bilstol vi har nu är en gammal volvo-stol, som inte går att justera överhuvudtaget. Det är sittläge som gäller, med rak rygg.
Nu under våren kommer vi att åka längre sträckor i bilen, och jag vill verkligen inte sätta Matilda i den hemska stolen. Jag vill att hon ska kunna ligga och sova, för då gör det ingenting att restiden ligger på ungefär fyra timmar. Jag har funderat på om sittdelen till vagnen hade gått att fästa i bilen, men det blir inte säkert alls, så det är ju uteslutet.

Jag kollade runt lite på bilbarnstolar och hittade en på VWs hemsida som har fem olika rygglägen, men då kostar den 3498 kr också. Det svider lite. Som det känns nu har jag inte mycket till val, eftersom jag vägrar ha henne i den stolen vi har nu längre än en timme. Jag kan trösta mig med att den räcker åt henne till hon blir fyra år och slår man ut 3498 kr på återstående 26 månader blir det en månadskostnad på ca 135 kr. 

                                                Besafe iZikid X2
   
Jag har funderat länge på varför inte bilstolar går att justera i liggläge, eftersom barn ofta somnar i bilen, oavsett om man åker från släkten på andra sidan stan eller från sjukhuset 12 mil bort. Jag har tänkt att det måste ju finnas sådana bilstolar, och det gör det ju! Kruxet var väl just det att den kostade ungefär hälften av vad jag har i inkomst varje månad.
Men som jag vet av erfarenhet är inte priset något hinder, jag har läst The Secret och sånt där löser sig alltid.

Här finns en lista på bilbarnstolar som Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens främjande har testat. Se även denna sida.


Kommentarer
Postat av: Sophie

Största anledningen till att man inte kan vinkla bak hur mycket som helst är att det helt enkelt inte blir säkert vid en krock då. Nu ska ju större delen av ryggen ta emot kraften. Ligger barnet ned blir det axlar och kanske huvud(?) som får ta emot smällen. Bra huvudstöd och kanske nackkudde kan hjälpa? En del sätter en liten kudde bakom barnets rygg för att det ska bli mer utrymme mellan bakhuvud och stol och det kan göra att huvudet stannar kvar bättre uppåt.

2009-02-09 @ 10:40:59
URL: http://sophiestar.wordpres.com
Postat av: Kicki

Jag är nöjd bara det går att vinkla bak överhuvudtaget så Matilda slipper sova med gamnacke.

2009-02-10 @ 17:06:10
URL: http://karoos.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0