Sömnstörning

Jag såg "Lipstick Jungle" och sen somnade jag. Strax före ett vaknade jag och gick på toaletten. Sen somnade jag inte om förrän efter fyra. Husse gick upp tjugo över sex, så då vaknade jag igen.
Usch, vad tråkigt det var att ligga vaken och snurra mellan ett och fyra! Lyssnade på mopedisterna som körde fram och tillbaka. De är ute dygnet runt. Vad gör man ute klockan tre natten mellan måndag och tisdag? Förutom att köra moppe så gruset sprutar.
Jag vet inte.

Natten mellan lördag och söndag (tror jag) var det någon som lämnade sin glasåtervinning kvart över tre. Återvinningsbehållaren var givetvis nytömd, så det ekade och klirrade riktigt högt. Ett tag lät det som att någon stod och slog på behållaren med ett baseballträ eller något liknande.
Varför går man och slänger glas klockan kvart över tre på natten? Och det är inte första gången.
Jag tycker det låter högt när man gör det på dagen till och med.

Jag låg och funderade på vad jag inte kommer att sakna med att bo här. Det var några saker. Jag kommer inte sakna ungdomarna som kör moppe inne på gården, inte heller de som sitter och röker i portalen och slänger fimpar, godispapper, snuspåsar och, tro det eller ej, ägg på backen. Inte heller komper jag sakna ungdomarna som slänger smällare under bilarna och alldeles utanför sovrumsfönstret.
Jag kommer inte sakna miljöstationen utanför Konsum, där folk har en benägenhet att glasåtervinna mitt i nätterna. Jag kommer inte sakna den skällande hunden, som nästan alltid står utanför Konsum strax innan tio på kvällarna.
Jag kommer inte sakna Hjalmar Lundbohmsvägen och Dübengatan, där det åker bilar, dygnet runt, både fort och mindre fort. Jag kommer inte sakna de som bränner järnet förbi vårt hus och fortsätter upp mot slalombacken.
Jag kommer inte sakna trafiken precis framför vår ytterdörr och att ständigt säga åt Matilda att hålla sig nära bron och akta sig för bilarna.

När jag inte hade ett litet barn gick det utmärkt att bo här och jag trivdes jättebra.
Nu har jag blivit en gnällkärring som sitter och morrar över dagens ungdom.
Då är det nog bäst att packa och dra någonstans där man får lite lugn och ro.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0