Lysande tider

Jag känner att det blir en del gnäll och klagande nu, men det betyder inte att jag är bitter och olycklig. Tvärtom. Det är faktiskt ganska härligt när det kärvar, då upptäcker man vilket virke man är gjord av.
Jag har precis betalat räkningar och passade på att göra budget för våren samtidigt. Under våren ska jag prova på livet som ensamstående, heltidsstuderande förälder. I åtminstone sex månader ska jag leva på en inkomst, studiestöd, och ha utgifter för tre personer. Jag kommer att ha den normala månadskostnaden för vår familj, alla räkningar menar jag då, men med bara en ynka, pytteliten inkomst. Detta betyder, när jag räknade ut månadsbudgeten, att jag kommer att gå back 1700 kr varje månad, och då har jag bara räknat med räkningarna. Jag har alltså inte inkluderat mat, blöjor, hygienartiklar, kläder, fritid och dyligt. Uppmuntrande, eller hur?
Hur ska jag då lösa detta, undrar ni, ja, det vet jag faktiskt inte själv heller.
Jag kollade om det var någon av räkningarna som jag smidigt kunde bli av med, men det var bara en och det blir först i mars. Så ser min vår ut. Gissa om jag kommer att längta till sommaren?

Jag ska vidta några åtgärder som att inte använda bilen. Men den kostar ändå, av att bara stå still, men kostnaden för den kommer iallafall inte att öka. Kanske får jag något lägre månadskostnad för den framåt februari/mars.
Dagisavgiften går att få ner, eftersom jag bara har en inkomst nu och kommunen har räknat på två. Dessutom har jag lägre inkomst framöver än när de räknade ut vår dagisavgift. Så där kan jag nog spara ett par hundralappar.
Hyra, försäkringar, tv, telefon och internet är orubbliga utgifter, så där är det bara att snällt betala.

När det kommer till maten så har jag som tur är snälla och generösa föräldrar som ställer upp och bjuder mig och Matilda på middag när det behövs. (Dvs kanske jämt.)
Kläder till Matilda köper gärna svärmor. Jag behöver inga kläder, för jag har mer än tillräckligt.
När det kommer till blöjor och välling ska vi faktiskt använda Husses sista sjukpenning, det som blev över efter skadestånd dragits, till att köpa så många paket blöjor och lådor välling det räcker till så att jag klarar mig till en början iallafall.

De där vanliga nyårslöftena som att sluta röka/snusa, gå ner i vikt, börja motionera, inte handla i onödan osv. kommer alltså att bli en lätt match för fru Roos. Åtminstone första halvan av 2009. Det måste man ju iallafall se som positivt! Ingen karaktär behövs! Ha ha!

Kommentarer
Postat av: anonym

Går det inte att få bostadsbidrag för att dryga ut kassan lite?

2008-12-29 @ 15:01:03
Postat av: Kicki

Jag har ansökt om bostadsbidrag och får besked strax efter nyår, så sa de iaf när de ringde förra veckan. Men det verkar väldigt osäkert det där...

2008-12-29 @ 21:15:42
Postat av: walkingman

Ställ av bilen i ett halvår och låna (eller t.o.m hyr) bil när du behöver. Du sparar in försäkring och skatt

2008-12-30 @ 13:26:16
Postat av: Kicki

Det är ju en idè förstås. Men då måste jag ha någonstans att ställa den isf. Det är absolut en bra tanke!

2008-12-30 @ 13:34:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0