Jul, jul, hääärliga jul...

Jag älskar julen. Jag börjar längta till julen ungefär i oktober. I september vill jag fortfarande ha höst och i augusti är jag lite ledsen för att sommaren är slut. Men i oktober börjar jag få julkänslor. Därför är jag glad för Halloween-traditionen, som avbryter mig litegrann och får mig att tänka på annat, för då är det ändå ett tag kvar till jul.

Men nu är det fritt fram! I söndags var det första advent och vi julpyntade här hemma. Husse hade redan fuskat fram lite julpynt, han är sån, har lite bråttom. Jag ville klä granen dagen före julafton eller på julaftonsmorgonen, men så blev det ju inte. Nu är granen klädd, men den har inte fått sitt glitter ännu, bara ljus och kulor.

Igår bakade jag lussebullar på kvällen. Det spred sig en doft av saffran i hela lägenheten.

Nästa helg ska jag och Matilda baka pepparkakor, då ska det sprida sig en doft av pepparkakor i hela lägenheten.


Vi bestämde att vi ska vara hemma på julafton. Förra året gick vi först till farmor och farfar, sen till mormor och morfar. Det betydde att vi först klädde på Matilda hemma och satte henne i vagnen, sen upp hos farmor och farfar, av med kläderna, äta, på med kläderna, ner i vagnen, upp till mormor och morfar, av med kläderna, äta igen, på med kläderna, ner i vagnen, hem, upp ur vagnen, av med kläderna och hopp i säng. I år vägrar jag. Vi stannar hemma. Och jag vill se Kalle Anka, vilket jag inte gjort de senaste fyra åren. Är vi hemma bestämmer vi själva vilken tid vi ska äta och vilken tid vi ska öppna julklapparna. Och såklart äter vi först, sen är det Kalle Anka, sen öppnar vi julklapparna och sen äter vi antagligen igen. Vi äter nog till vi går och lägger oss. Och så får jag inte missa Karl-Bertil Jonsson. Det har jag inte missat något år, vad jag vet och minns. Det är heligt, om något!


För mig är julen jätteviktig och när jag tänker efter har jag faktiskt rätt många jultraditioner som ska efterlevas. Om någon kommer och stör mig i mitt julfirande, som jag vill ha det, blir jag riktigt upprörd. Min jul är magisk och det ska den förbli, och jag ska lära Matilda allt jag kan!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0